En primer lloc, l'alumne ha d'aprendre que són els cercadors d'imatges i les seves diferents tipologies. Un cercador d'imatges/video (Google) no és propietari de les imatges/videos, la gestió dels drets d'autor la realitza l'usuari amb el propietari del producte.
El procediment de recerca està completament automatitzat. Existeixen diversos tipus de cercadors:
-Cercadors generals. Permeten la utilització de determinats tipus de filtres, a més la recuperació de la imatge aquesta basat en el text que l'acompanya.
-Multi-cercadors. Treballen amb una única interfície mentre que no permeten ni la consulta simultanea ni els resultats unificats.
-Meta-cercadors. Són molt més complets que els multi, permeten consultar simultàniament diversos cercadors i finalment presenten els resultats eliminant duplicitats. El seu major inconvenient és la simplificació de sintaxi que pot generar errors.
Després de realitzar una breu anàlisi dels cercadors d'imatges i la seva tipologia altre definició important és el concepte de bancs d'imatges. Aquests elements s'encarreguen de la difusió de col·leccions i la seva gestió en molts casos es realitza mitjançant bases de dades.
La descripció dels videos i les imatges es realitza de forma manual. Dintre d'aquesta branca existeix un tipus de banc molt útil són els Socialize. En ells són els usuaris qui s'encarreguen de publicar les imatges, no les comercialitzen i les oferixen sota llicència creative Commons.
Finalment en alguns casos les agències s'encarreguen de fer-se vore a través d'ells.
2.-Exemples.
-Cercadors generals: google, ixquic, metacafe, vimeo.
-Multicercadors : a través de google accedim a altres cercadors. Ex: photoseek.net, search-22.com.
-Metacercadors: buscar imatges a partir de les metagades (paraula clau)Ex. Dogpile, blinkx, picfindr.
Llegir, base de dades, videos, enllaços, elegir un tema que ens agrade de la webquest, la qual cosa utilitzarem tot açò per a fer-la.
INFORMACIÓ ADICIONAL
-Què són els motors, els índexs i els metacercadors?
Existeixen tres tipus de cercadors, d'una banda tenim els índexs temàtics, també anomenats catàlegs, directoris o cercadors per categories; per un altre, els més difosos motors de cerca o cercadors per contingut; i els metacercadors, que cerca en diversos motors alhora.
La diferència fonamental és que els índexs temàtics mantenen la seua base de dades "manualment" utilitzant empleats o internautes per a la inclusió d'adreces, en canvi els motors de cerca i els metacercadors empren un robot, és a dir, es valen d'un potent programa que recorre la Web recopilant i indizant tot text que troba, conformant així una enorme base de dades.
L'avantatge dels motors i metacercadors és la gran quantitat d'informació que arrepleguen i la constant actualització de les seues bases de dades. El desavantatge, és el difícil que resulta trobar el que es desitja si no es domina el llenguatge d'interrogació.
Els índexs temàtics s'estructuren per temes o categories principals que contenen subcategories. L'avantatge, és que és molt fàcil trobar la informació cercada (si aquesta es troba en la base de dades), descendint pels arbres temàtics (d'una categoria a una altra subcategoria), o usant paraules clau en els quadres de cerca existents en la pàgina principal o dins dels diferents nivells.
El desavantatge consisteix que no sempre està actualitzada i les bases de dades són més xicotetes que les d'un motor de cerca. Una altra diferència interessant és que aquells índexs que a més ofereixen serveis (com a e-mail, publicitat, notícies, etc.) i que tenen el respatler d'entitats comercials, són coneguts com a portals.
-Què és el que es vol cercar?
Abans de començar qualsevol cerca és convenient posar en clar el que ens interessaria trobar en Internet, determinar clarament un objectiu.
Després traduir aquest objectiu a paraules claus o frases curtes que definisquen ben el tema (s´ha de tenir en compte la possible necessitat de traduir tot a l'anglès en cas que el cercador no permeta l'elecció de l'idioma). Cal tenir present també els sinònims de les paraules claus.
No cal desanimar-se si en el primer intent no trobem satisfactòriament el que cerquem, hi ha que intentar de diverses maneres i en diversos cercadors.
-Variables a tenir en compte en l'elecció de cercadors.
A través de diversos estudis s'ha tractat d'establir mesures típiques d'avaluació per a destriar què eina és la més encertada per a les necessitats específiques d'informació.
D'acord a l'estudi de Chu i Rosenthal (1996) aquestes mesures a investigar serien: composició dels índexs, s'estudia la cobertura i actualització; capacitat de cerca, prestacions dels cercadors (operadors booleans i de truncament, frases, refinament); execució de la recuperació d'informació, precisió, exhaustivitat i temps de resposta; i esforç de l'usuari, interfície del sistema.
Estudis posteriors (Gordon i Pathak, 1999) es van focalitzar en els paràmetres de precisió i exhaustivitat i van reflexionar sobre el concepte de "document rellevant" analitzant 7 motors. La conclusió a la qual van arribar estableix que l'ideal de cerca és la que troba un equilibri entre la precisió dels resultats i l'exhaustivitat dels mateixos, com també, que és l'interessat qui estableix si els documents recuperats són rellevants o no.
L'investigador Sherman (2000) va proposar una guia on recomana diferents cercadors segons el tipus d'informació a recuperar, un resum del llistat seria:
Si desitgem trobar...
|
Motor recomanat
|
Una amplia revisió sobre una matèria
determinada
|
Looksmart
|
Una matèria determinada utilitzant una
frase curta
|
Infoseek
|
Un tema emplenant paraules rares o
desconegudes
|
AltaVista
|
Pàgines en un idioma determinat
|
AltaVista
|
Pàgines publicades en una data
determinada
|
AltaVista
|
Un conjunt de documents i després
refinar la cerca
|
Infoseek
|
Documents sobre ciutats, companyies, etc.
|
Excite
|
Un directori amb enllaços de qualitat
|
About
|
No obstant açò, totes aquestes investigacions no determinen una metodologia acabada per a l'anàlisi dels cercadors per que es basen en criteris excessivament subjectius. Concloem que l'avaluació definitiva respon exclusivament de l'usuari. La rellevància, grau d'encert, pertinència dels documents recuperats dependrà del grau de coneixement de les prestacions (llenguatge d'interrogació, o estratègia de cerca) que posseeixen els diferents cercadors.
· Comença la cerca
La cerca pot fer-se a partir d'una paraula, la combinació de diverses paraules, una frase textual o un títol, o la combinació d'aquests elements.
· Com combine les paraules o frases?
Hi ha tres tipus d'operadors per a aquesta fi:
1. Booleans
2. Posicionals
3. D'exactitud o truncament
1. Booleans: és una cerca especialitzada a partir d'un sistema lògic desenvolupat pel matemàtic George Boole (1815-64) que consisteix en l'ús de tres expressions:
AND: mostra els enllaços que contenen els dos elements cercats. Alguns cercadors usen els símbols + o & (història AND argentina)
OR: el resultat de la cerca és molt més àmplia que l'anterior doncs porta enllaços amb un o un altre element, sol usar-se per a unir sinònims (automòbil OR car)
NOT: exclou una paraula, pot reemplaçar-se pels signes - o !. Cal anar amb compte doncs en alguns cercadors s'usa precedit pel AND, mentre que en uns altres no (Alta Vista: "va venir AND NOT roig", Northern Light: "library NOT university")
També poden usar-se els parèntesis per a realitzar cerques més complexes: "library AND NOT (university or school)"
2. Posicionals: mesuren les distàncies entre els termes que s'intenten localitzar.
NEAR: porta els registres que conté les dues paraules claus sempre que no superen els 80 caràcters de distància entre si.
FOLLOWED BY: les paraules han d'aparèixer en l'ordre en què van ser escrites (no és molt usat).
PHRASE: s'usen cometes per a obtenir la frase tal qual es va ingressar.
ADJ: porta les dues paraules, una seguida de l'altra, sense altres caràcters entre elles. Es pot escriure ADJ o usar un guió entre les paraules sense deixar espai.
3. D'exactitud o truncament: són signes que reemplacen a un caràcter o grup de caràcters, són molt útils quan es desconeix la manera correcta d'escriptura d'un terme.
SUBSTRINGS: és el signe que reemplaça a diversos caràcters al final de la paraula. Comunament s'usa l'asterisc (*) o el signe pesos ($) big* big, bigger, biggest.
COMPLET WORD: aquesta funció es troba per defecte en la majoria dels cercadors, solament en Lycos es pot agregar un punt (.) al final de la paraula per a aclarir que allí acaba.
-Ús de minúscules, majúscules i accents.
Com no tots els cercadors i índexs diferencien uns d'uns altres, els suggerim respectar les majúscules i els accents.
- Què puc fer amb el que vaig trobar?
Es pot imprimir fent ús de l'opció que ofereix el programa que opera Internet, es pot gravar en un disquet o com un arxiu en el disc rígid, o guardar en Favorits quedant guardat en un llistat dins del programa operador que permetrà l'accés ràpid a la pàgina seleccionada.
- Cercadors especialitzats
Són els cercadors que es limiten a un tema en concret, arrepleguen tot sobre el que d'aqueix tema existeix en la xarxa.
En aquesta categoria es troben els directoris acadèmics temàtics, generats per universitats, biblioteques o centres d'investigació, la característica principal de la qual és l'alta qualitat en els links seleccionats (per exemple www.uces.edu.ar/campus/biblioteca/listado.php posseeix links relacionats amb les carreres dictades en la universitat).
Existeixen els anomenats vorals (nom que deriva de la contracció de les paraules angleses vertical portal), aquests llocs es focalitzen en un tema, tipus de recurs o regió geogràfica (per exemple www.achoo.com és un lloc dedicat a metges, www.vortalexperts.com compila vorals dedicats a educació, negocis, art, salut, medicina, govern, història, medi ambient, etc.).
CERCADORS
1.ABOUT
Directori temàtic ordenat per categories, els continguts són menors doncs són persones els qui han compilat els llocs. A part de les categories té un quadre de cerques que accepta l'ús de cometes per a les frases i els símbols + i - per a la inclusió o exclusió de termes.
2. ALL THE WEB
Com qualsevol motor de cerca, en la seua pàgina principal es troba el quadre d'escriptura. Aquí mateix es poden usar:
· Operadors booleans: AND, OR, AND NOT i RANK, aquest últim significa "preferiblement inclou"
· Frases: amb l'ús de cometes.
· Inclusió o exclusió de paraules: amb els signes + i -.
· Keywords: aquests prefixos serveixen per a especificar la funció de la paraula ingressada: site: cerca el lloc escrit, url: situa la paraula en alguna part del url, link: rastreja llocs que continguen el link ingressat, tittle: cerca per títol de la pàgina, language: per idioma.
3. ALTAVISTA
És un motor de cerca que conté milions de pàgines Web actualitzades constantment per un robot.
Les cerques poden fer-se usant el llenguatge natural ja que és capaç d'interpretar els espais i signes entre les paraules, a més permet l'ús d'operadors per a refinar la cerca.
· Inclusió o exclusió de paraules: són els signes + o - anteposats a les paraules que es vulga incloure o excloure respectivament del resultat.
· Frase: es tanca entre cometes el que es desitja cercar exactament com va ser ingressat.
· Ús de majúscules: convé l'ús de minúscules. Si s'ingressa california, portarà com a resultat: Califòrnia, california i CALIFÒRNIA, mentre que si es tipea Califòrnia cercarà únicament els registres que continguen la paraula Califòrnia.
· Truncament: permet l'ús de l'asterisc (*) per a truncar paraules.
·Llenguatge: Alta Vista ofereix un menú desplegable amb idiomes.
· Funcions: per a cercar més específicament, es pot anteposar a la paraula cercada la funció o posició que la mateixa haurà d'exercir dins del registre:
title: text la/s paraula/s o frase ha de figurar únicament en el títol.
url: text la/s paraula/s ha d'aparèixer en el url.
link:text Alta Vista haurà de trobar aquelles pàgines que continguen links amb el text ingressat image: nom porta aquelles pàgines amb imatges els noms de les quals coincidisquen amb el requerit.
· Proximitat: des de la cerca avançada existeix l'operador NEAR, que pot reemplaçar-se pel signe.
4. DOGPILE
Metacercador que presenta en un pàgina inicial un breu directori i un quadre d'escriptura per a incloure la cerca. Permet l'ús dels operadors booleans com els seus símbols (AND/+, NOT/-, OR). Sota aquest quadre es troba ADVANCED SEARCH, on novament apareixen els operadors booleans i la llista de cercadors a usar. Els resultats es presenten agrupats pels cercadors.
5. EXCITE
Índex que conté bases sobre pàgines Web, notícies, mapes, pàgines grogues, servei meteorològic, adreces de correu electrònic, etc. d'actualització constant.
El seu sistema de cerca és simple doncs ofereix un quadre a l'inici de la pàgina principal que accepta certs operadors:
· Inclusió o exclusió de paraules: s'opera amb els ja explicats signes + i -.
· Operadors booleans: AND, OR i AND NOT són usats solos o combinats amb parèntesis per a realitzar cerques complexes.
6. GOOGLE
Un altre difós motor de cerca des de la pàgina principal de la qual es troba el quadre de cerca bàsica. Per defecte usa l'operador AND entre les paraules ingressades, també permet:
· Inclusió o exclusió de paraules: usant els signes + o -.
· Frases: usant les cometes
· Sinònims i plurals: Google cerca les paraules de la manera en què van ser escrites, convé incloure en la mateixa cerca els sinònims o plurals.
El lloc ofereix cerques per imatges, per directori o notícies. També compta amb ADVANCED SEARCH on es repeteixen les opcions de cerca abans descrites, ara ordenades i amb explicacions. Presenta certes opcions útils tals com cercar en un tipus de format determinat, que les paraules siguen trobades en el títol de la pàgina, URL, links o en el text, diferents idiomes, etc.
7. INFOSEEK
És un altre índex ara conegut com Go.com, de constant actualització permet realitzar cerques per categories o usar el quadre de cerca, com utilitza la base de GOOGLE accepta els mateixos paràmetres que aquest motor.
8. LOOKSMART
Pàgina que presenta un quadre de cerca per a paraules claus i una petita llista de tòpics per a la cerca per categories. No reconeix els operadors booleandos OR o NOT però cerca automàticament amb el AND.
9. LYCOS
Com en els cercadors anteriors, la base de Lycos està armada gràcies a un robot informàtic que la manté actualitzada permanentment i l'ordena per categories. Es pot cercar des del quadre en blanc que encapçala la pàgina.
· Limitador: agregant un punt al final d'una p
· Inclusió o exclusió de paraules: usant els signes + i -
· Frases: tancades entre cometesaraula, Lycos entén que allí acaba, i no la cercarà com a cadena de caràcters. Es trunca amb el signe pesos ($).
10. METACRAWLER
Metacercador que presenta un directori ordenat per categories, en el quadre de cerca es poden usar els operadors AND/+, NOT/- i OR.
I finalment, com aquestes pàgines hi ha moltes més, com gruppo, terra, msn,...
OPINIÓ PERSONAL
En la meua opinió el tenir disponibilitat de tots els buscadors que hi ha a internet és tot un privilegi. Referent a google, a mi personalment m´agrada molt doncs que ofereix solucions d'indiscutible competència i que damunt són gratuïtes.
En aquesta opinió disseccionaré els seus serveis, que els considere pràctics, fàcils, útils, interessants i divertits.
Google ha sabut entendre les necessitats d'informació de les persones, combinar-les amb l'aprofitament de les noves tecnologies i fer que aquestes dades siguen accessibles. Sempre ha sabut i sap avançar i créixer no cessant a llançar productes nous carregats d'interessants funcions.º°"˜ GOOGLE NEWS ARXIVE.
De sempre, des de 1995, que va ser quan google va començar la seua marxa, oferia la possibilitat de cercar notícies de milers de mitjans de comunicació.
Però des de setembre de l'any passat, 2006, el servei google news arxive ofereix la possibilitat de localitzar informació de diverses dècades d'antiguitat.
Açò ha sigut possible gràcies a que google a tire un acord escrit de diversos mitjans de comunicació com la BBC entre uns altres que posseeixen una hemeroteca que li l'han posat a la disposició del cercador.