TEMA 11. EINES DE LA WEB 2.0: BLOCS I WIKIS
1. CARACTERÍSTIQUES D´UN BLOC.
Les principals característiques d’un bloc són:
Espai web on el seu autor/es escriu cronològicament els posts.
Els lectors poden deixar els seus comentaris.
Fàcils de crear (plantilles, inserció de fotos, vídeos, so,enllaços).S’editen on-line
Els articles(casdascun amb URL) es poden organitzar per categoriesi etiquetes (tags)
Servidors Gratuïts: Blogger, Wordpress.
Algunsp ermetenalsautorssaber quanse'lscita en altreBloc (trackback, pingball)
Oferixen sidicació/subscripció de continguts, perquè els subscriptors puguin rebre informació sobre les actualitzacions.
Solen incloure cercador intern, llistats d’altres blocs i altres funcionalitas (Gadgets i Widgets)
2.TIPUS DE BLOCS.
Bloc de Centre
Bloc d’Aula
Bloc de Professors
Blocs de Blocs
Blocs de Pobles
Blocs de Recursos
Blocs d’Alumnes
3. CARACTERÍSITQUES D´UNA WIKI.
Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral
Diverses persones /autores elaboren continguts de manera asíncrona.
Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat.
Són espais on-line molt fàcils de crear ,solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts.
4. EXEMPLES DE BLOCS I WIKIS.
MODELS DE WIKIS
MODELS DE BLOCS
5. ÚS DIDÀCTIC DE BLOCS I WIKIS.
Es poden utitlitzar com a portafoli digital.Poden elaborar aquí alguns dels treballs que els encarreguin els professors.
Fer brainstorning sobre un tema.
Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat.
On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d'interès per al seu treball
Enllaçal bloc tauler d'anuncis del professor (RSS alumnes)
Bloc personal del professor, orientat als seus col·legues.
QÜESTIONS D´EXAMEN:
1. Característiques d´un bloc.
2. Tipus de blocs.
3. Característiques d´una wiki.
4. Exemples de blocs i wikis.
5. Ús didàctic de blocs i wikis.
ENLLAÇOS D´INTERÈS:
Aquest video parla de totes les eines que poden utilitzar amb la web 2.0 , ja que disposem d´una ampla red d´informació a internet.
Aquesta dona infinitat d´eines ja que permeteix al usuari sense tenir coneiximents de diseny i programació ser el protagonista actiu creant i compartint continguts, opinant i participant. Les eines que ens mostran són: Prezi, Wikis, Blog, Lim, HotPotatoes i Google Sites. Pas a pas, ens explica poc a poc cadascuna d´eixas einas
En relació amb les wikis, ens diu que és un lloc web que ens permeteix editar pàgines i treballar de forma col.laborativa, i ens va mostrant exemples.
Per altra banda, quant al blog l´anomena com un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textes o articles, en el qual podem vore imatges com a exemples.
Tots dos són sistemes de publicació en xarxa i exponents de les propietats de lectoescriptura de la web 2.0. Tant els blogs com els wikis es poden obrir en servidors gratuïts i no necessiten programes d'escriptori específics per a la seua edició. En estar basats en aplicacions web, es pot escriure des de qualsevol ordinador, sempre que es dispose d'una connexió a internet.
No obstant açò, els blogs i els wikis són molt diferents en el seu disseny i gestió.
Algunes dels seus elements més característics i diferenciadors:
- Popularitat
- Autoria
- Estructura i control editorial
- Ordre de publicació
- Interactivitat i comentaris
OPINIÓ:
Al meu entendre, d'una banda en el tema de les wikis he pogut comprovar, que és una eina bastant útil, ja que, pots arreplegar informació i alhora aportar-la. També pense que és una eina que, en poder aportar informació i acumular-la. Aquesta eina facilita molt el treball de, per exemple, tindre que investigar molt o escriure paràgrafs grans a mans, ja que en ser una eina informàtica, el seu ús amb el teclat facilita molt el seu treball, en tots els sentits, a més, de poder adjuntar enllaços en paraules, que potser, es perdria temps a cercar el significat d'aquesta paraula. Crec que és una eina assequible, i que en certa manera, és entretinguda.
I per altra banda, encara estic descobrint el món dels blogs i no he pogut visitar res més que el dels meus companys. Espere que en un futur no gaire llunyà puga veure més blogs.
Considere que els blogs són una altra manera d'intercanviar informació encara que molt més extensa ja que no solament et pots comunicar amb els teus companys si no amb tothom que vulga ajudar-te o respondre't.
També són una forma d'entretenir-te cercant coses que t'interessen sobre les teues aficions o que simplement vulgues tenir.
Com a similitud puc dir que el blog pot ser un quadern però particular de cadascun. No és com un quadern convencional perquè cadascun està dissenyat d'una forma diferent i amb un contingut original i propi.
CONCLUSIONS:
Els blogs són bitàcoles personals, dissenyats perquè cada article posseïsca una data de publicació, de tal manera que la persona que escriga en ell i les que ho lligen, puguen seguir tot el publicat i editat. En cada article, els lectors poden escriure comentaris i, l'autor del mateix, pugues al seu torn, donar-los resposta. Es tracta, així doncs, d'eines col·laboratives limitades (encara que existeix la possibilitat de crear blogs multiusuario). Quant a les propostes didàctiques que ens podria suggerir el seu ús destacaríem (font):
-Creació pròpia de continguts.
-Creació col·laborativa de continguts.
-Expressió d'opinions sobre un tema proposat.
-Inclusió de diversos formats en un tema.
-Compartir materials, notícies, opinions o enllaços.
-Establiment d'un blog d'aula, etc.
Les wikis són unes eines online que permeten crear espais col·laboratius de treball. Són pàgines que permeten, després de ser creades, ser modificades i editades pels diferents usuaris que les comparteixen (podent ser les mateixes obertes totalment a l'edició o configurades perquè un grup de “triats” puguen editar-les o modificar-les amb diferents permisos).
Són eines online que permeten crear espais de treball conjunt, és a dir pàgines que poden crear, editar i modificar els diferents usuaris que les comparteixen.
Entre les diferents propostes didàctiques a realitzar amb wikis, destacaríem:
-Creació d'una unitat didàctica d'un curs/material/aula per a grups de treball.
-Elaboració d'un projecte col·laboratiu/cooperatiu.
-Elaboració de continguts i/o repositoris.
-Gestió d'un projecte entre diferents docents, alumnes, departaments i/o centres, etc.