dimecres, 13 de juny del 2012

SÍNTESI TEMA 12


TEMA 12: EINES DE LA WEB 2.0: WEBQUEST


1. DEFINICIÓ DE WEBQUEST
􀂃Una forma d'utilitzar didàcticament internet.

􀂃Una activitat de recerca d'informació de forma guiada.

􀂃L'activitat se centra en l'ús de la informació, anàlisi, síntesi més que en a recerca.

􀂃Els alumnes treballen autònomament construint el coneixement.

􀂃El docent orienta tot el procés.

2.TIPUS DE WEBQUEST
Webquest a curt termini

􀂃És l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries.

􀂃Es dissenya per a ser acabat d'una tres períodes de classe.

Webquest a llarg termini

•Es dissenya per a realitzar-lo en una setmana o un mes de classe.

•Implica major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d'una presentació amb una eina informàtica.

3. PARTS D´UNA WEBQUEST
􀂙Introducció, que presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup.

􀂙Tasca, s'identifica amb l'objectiu final de la Webquest: allò que ha d'elaborar-se a l'acabar la Webquest.

􀂙Procés, on s'indiquen les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos

􀂙Avaluació, on s'indiquen els aspectes que es valoraran i com es valoraran.

􀂙Conclusió, on apareixen unes reflexions finals.

􀂙Orientacions per al professor, on apareixen suggeriments per a utilitzar la Webquest en classe.

4. EXEMPLES D´UNA WEBQUEST:

http://webquest.xtec.cat/httpdocs/wqunionflag/index.HTM


http://webquest.xtec.cat/enlla/

QÜESTIONS PER A L´EXAMEN:


1. Què és una webquest?
2. Tipus de webquest.
3. Parts d´una webquest.
4. Cita exemples d´una webquest.

Enllaços d´interès:

A mi el que em preocupa i molt que hi haja gent que parle de webquest sense saber el que és una webquest, i també trobem en internet milers d'autodenominades webquest sense ser webquest. He de puntualitzar que una webquest, no és una eina d'ús amb els alumnes. Una WebQuest és una metodologia de treball. Una WebQuest no és una mera transmissió d'activitats formatives dirigides, és una metodologia que implica un treball de recerca per part de l'alumnat i comporta una transformació de la informació, la qual cosa implica la creació del coneixement per part de l'alumnat.

En una WebQuest, tots els apartats són importants i imprescindibles, però la tasca es considera la més important, perquè és el centre, el nucli, el cor al voltant del com s'organitza tota la WebQuest.

Aquest apartat ha de preveure que l'alumnat desenvolupe habilitats cognitives d'alt nivell (comprensió, anàlisi, avaluació …), per tant, l'alumnat ha de transformar la informació que ha trobat en alguna cosa nou que es diu el producte.

En redactar la tasca d'una WebQuest, cal concretar molt bé el que l'alumnat ha de fer (ha de classificar, ha d'analitzar, avaluar …) i li ha d'especificar com han de fer-ho: amb quins criteris, a partir de quins punts de vista, en quins apartats, amb quina metodologia de treball, etc.

Hi ha, també, especificar en quin suport o format han de presentar el producte: pot voler simplement que ho expliquen de forma oral, o potser els demaneu un reportatge fotogràfic, una representació teatral, un dossier, una presentació multimèdia amb eines de la web 2.0 (podcast, blogs, vídeos …)

Les webquest són una metodologia que des de sempre el rol del professor era de “facilitadors de l'aprenentatge”. El mestre sempre ha exercit un paper de guia, un paper d'ajudant en la creació de coneixement per part de l'alumne…

Gens més lluny de la realitat que en una Webquest existisca un docent amb el rol d'instructor, i que els alumnes aprenguen de forma totalment dirigida i estructurada.

Les webquest han sigut , són i seran la metodologia que millor fomenta, ajuda i estructura l'acte aprenentatge per part dels propis alumnes. D'altra banda, les bones webquest estan totalment adaptades a la Web 2.0.

La webquest és una metodologia innovadora, i com a tal, evoluciona constantment. Potser l'interessant és cercar i valorar les bones webquest.



Aquest és un vídeo casolà que he trobat en internet el qual parla sobre què són les webquest i ens va introduir-nos en el tema per a aprendre a fer una pas a pas, on la informació és treta dels recursos de la web. 
Per altra banda, ens mostra les seues parts i aleshores com trobar la informació a través de google sites, com fer el disseny, com utilitzar les eines,...

http://www.wiziq.com/tutorial/19157-Ense%C3%B1ar-con-webquest

Aquest és altre vídeo que m´ha paregut millor estructurat i de millor qualitat que l´anterior. A vegades ens donen unes pautes pero no hem de fixar-nos ni fer caso a tot allò que pose a internet, hem de tenir i seguir el nostre propi criteri.

L´estructura que segueix aquest és:

1. Ensenyament i aprenentatge basats en la Web. El model WebQuest

2. Començament d'un projecte WebQuest

3. Disseny de la Tasca

4. Disseny del Procés

5. Disseny de l'Avaluació

6. Conclusió de l'activitat

7. Elaboració del format de presentació 



8. Revisió i depuració de la WebQuest

9. El procés d'aplicació en l'aula UNITATS DIDÀCTIQUES

Totes seguixen la mateixa estructura però és important la cooperació, el treball en equip i la informació que anem a donar, més que l´estructura considere que la qualitat i el companyerisme és la clau de fer un treball com la WebQuest.

Opinió Personal:
Després del parlat en classe i "investigar" una mica, crec que la webquest és molt útil. Nosaltres com a futurs mestres podem usar-la amb els nostres alumnes; amb ella aniran aprenent sense adonar-se. És una forma diferent d'ensenyar, motivadora.

Deixem a un costat els típics exercicis del llibre de text, perquè els xiquets, mitjançant la webquest, investiguen i indaguen sobre el tema que estiguem donant en classe. A més, amb l'ordinador hi ha moltes possibilitats de realitzar activitats, els alumnes s´oblidaran que estan fent classe, seran més receptius als nous conceptes.

Conclusions:
La idea de WebQuest va ser desenvolupada en 1995 , en la Universitat Estatal de Sant Diego per Bernie Dodge juntament amb Tom March. Bernie Dodge és professor de tecnologia educativa en la Universitat de l'Estat en Sant Diego, Califòrnia, EUA.


S'interessa fonamentalment en el disseny, implementació i avaluació d'ambients d'aprenentatge basats en la Xarxa, i en aquest camp té una àmplia experiència docent.

Des de llavors el Webquest s'ha constituit en una de les tècniques principals d'ús i integració d'Internet en l'escola.

Per tant, les Webquest són una oportunitat per a aprendre i manejar les TIC i l'internet, i situar als estudiants en el que es vol i necessita conèixer. Ens queda multiplicar i facilitar aquests treballs perquè més professors i estudiants seguisquen enfortint l'educació.