dijous, 14 de juny del 2012

SÍNTESI TEMA 15


TEMA 15: INFORMÀTICA EDUCATIVA

1. CLASSIFICACIÓ DE PROGRAMES AMB SUPORT INFORMÀTIC.

􀂾Eines d'usuari de propòsit general. Facilitar tasques de recollida, presentació i gestió de dades, processadors de text, bases de dades , mapes conceptuals.


􀂾Jocs i programes d'entrenament.Tenen com objectiu principal divertir amb activitats que potencien habilitats i estratègies i fins i tot, aprenentatge de continguts.


􀂾Interactius d'aprenentatge i potenciadors del desenvolupament de la creativitat. Dintre del qual destaquen 2 grans grups:


  • Aprenentatge de continguts, Suport del procés d'I-A , Aprenentatge d'idiomes, Consulta:Té com objectiu principal facilitar a l'usuari la construcció o realització d'aprenentatges a través d'entorns interactius.

  • Denvolupament de la creativitat, Programes de disseny, Creació de pel·lícules, Animació:Tenen com objectiu principal exigir l'elaboració final d'un producte a partir d'una combinació d’elements.

2.TIPUS DE MATERIALS INFORMÀTICS EDUCATIUS.

􀂾Programari específic i material audiovisual.Sol estar centrat en una matèria i nivell educatiu concret.

􀂾Eines d 'autor. Permet l'adaptació de les activitats educatives a la matèriai nivell.

􀂾Eines creatives. Orientades a la creació de productes artístics multimèdia. Permeten centrar-se en el procés.

3. CARACTERÍSTIQUES EINES D´AUTOR.

􀂾Eines d'autor: Aplicacions orientades a la creació de materials educatius, que integrin tots els components d'un material didàctic multimèdia sense necessitat de programar. Entre les seves característiques més importants destaquen:

  • Permeten adaptar la informació, la seva presentació i seqüenciació, a les necessitats de l'alumne.

  • Permeten relacionar la informació i les seves fonts.

  • Permeten incloure qüestionaris i proves que avaluïn els coneixements arribats.

  • Permeten activar animacions i vídeos explicatius, incorporar sons i un llarg etcètera de recursos multimèdia.

4. CRITERIS DE SELECCIÓ I EXEMPLES.

  • Facilitat d'ús versus lliberta tcreativa.

  • Programació automàtica.

  • Interoperabilitat i standards

  • Adaptació a diferents estils d'aprenentatge.

  • Fitxers multimèdia

  • Extensibilitat

4. CRITERIS DE SELECCIÓ I EXEMPLES (II)

􀂾Jclic.Està format per un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de texts, paraules creuades.

􀂾Hot Potatoes és un conjunt de sis eines d'autor, desenvolupat per l'equip del University of Victòria CALL Laboratory Research and Development,que et permeten elaborar exercicis interactius basats en pàgines Web.

􀂾Squeak és un entorn de treball en el qual el professor pot no solament presentar els continguts de la seva matèria, sinó també dissenyar i desenvolupar activitats i exercicis pràctics de tipologia molt variada, simulacions, jocs d’associació i, per descomptat activitats d’avaluació.

􀂾Altres aplicacions interessants són: Exe Learning, Neobook i Malted.


Enllaços d´interès:

Aquest és un video sobre un reportatge televisiu sobre la presentació dels millors projectes del X Congrés Infantil d'Informàtica Educativa MEP-FOD per a xiquets i xiquetes d'escoles primàries de Costa Rica, agost 2007. 



Aquest pàgina és una reflexió de les finalitats i propòsits de l'escola secundària:

La mateixa ofereix un coneixement bàsic perquè l'alumne s'exercisca en la vida laboral, social i personal. És a dir, que enforteix la formació ciutadana, vincula l'escola amb el món del treball a través de l'àmbit crític i transformador, i ofereix situacions i experiències que permeten als alumnes l'adquisició de sabers per a continuar amb estudis superiors.

En conclusió, l'escola és un espai institucional social, inclusora i integradora amb la capacitat d'albergar projectes en el futur i ajudar a l'alumne a tenir un millor acompliment en la societat en la qual vivim actualment.

L'avanç de la tecnologia, permet accedir a una gran quantitat d'informació, poder analitzar-la, transformar-la i d'aquesta manera poder construir nous coneixements.

La informàtica com a instància curricular, té molts avantatges en l'aula, entre elles:

Els alumnes es troben interessats en les eines informàtiques i açò és un avantatge per als docents per a poder incentivar-los en l'aprenentatge.

Amb l'adequat ús del ordenador, estimula el desenvolupament d'habilitats i destreses. Les possibilitats creatives augmenten. Però també cal tenir en compte que les mateixes dependran de la capacitat del docent, dels alumnes i la que tecnologia que es dispose.

L'ús de programes informàtics pot afavorir la transformació de les pràctiques d'ensenyament, de les maneres de transmetre i adquirir coneixements.

El maneig de la informàtica, els permetrà als alumnes incorporar-se amb major facilitat a un món laboral, el qual exigeix l'ús d'aquest tipus de tecnologia.

La informàtica educativa tracta sobre els problemes que succeeixen en l'aula, per exemple, de com ensenyar i que ensenyar d'informàtica, i des que s'incorpore el ordenador a l'escola en els seus començaments, fins als nostres dies, encara segueix sent un problema com abordar-la en l'aula. Per açò, és important que la inserció de la informàtica educativa al desenvolupament curricular afecte en tots els nivells d'escolaritat amb que explique la institució escolar, i d'aquesta manera poder unificar i abordar millor els temes a tractar i poder tenir un major control i aprofundiment d'ells.

Però també cal tenir en compte que la informàtica ha de prendre's com un objecte d'estudi, recurs didàctic i un recurs didàctic informàtic, perquè amb aquests tres enfocaments, s'aconsegueix que la mateixa puga relacionar-li-la amb la realitat i que el que l'alumne aprenga, li servisca per a poder aplicar-ho en altres instàncies curriculars, a la vida i a la seua desenvolupament social.

En els començaments la computadora ha sigut introduïda en les escoles de manera asistemàtica, és a dir, no va ser integrada en el disseny curricular.

Moltes escoles la van introduir sense haver avaluat i definit la seua aplicació. Per tant, la computadora no va ser considerada com un mitjà d'aprenentatge.

Açò provoque dins de les escoles:

· Un mal ús de les computadores. 

· Es base solament en l'ensenyament de la programació per a desenvolupar el pensament lògic.

· No hi havia planificació de l'ensenyament.

L'objectiu de la Informàtica Educativa és implementar el desenvolupament curricular en tots els nivells d'escolaritat.

La incorporació de la Informàtica i l'ús del ordenador com a recurs són temes tractats per la pedagogia, a causa de la relació que ha de tenir amb els objectius del sistema educatiu, objectius de la institució escolar i la teoria psicopedagògica.

El planejament institucional ho podem definir com un procés tècnic que possibilita l'obtenció de finalitats i objectius a través de l'ocupació de recursos presents i futurs previsibles mitjançant accions sistemàtiques.

Alguns objectius del planejament institucional són:

· Explicitar les finalitats de la institució escolar.

· Adequar els continguts i processos d'ensenyament-aprenentatge.

· Aprofitar els recursos i mitjans disponibles.

La ciència que integra l'educació i les eines informàtiques per a enriquir el procés d'ensenyament aprenentatge.

OPINIÓ PERSONAL

Pel que fa referència a la meua opinió, ho vaig estructurar en tres punts explicant els avantatges, també els desavantatges i els desafios que alhora d´introduïr a l´educació podem trobar-nos:

Avantatges per a l´educació: La majoria de les activitats (llegir, trobar tasques més ràpid , etc) es troben tot l'avantatges de la informació que hi ha és totalment verídica , actualment l'ajuda que ens dóna la informàtica és àmplia i per a tots no hi ha exepció per color, edat, sexe. És una biblioteca virtual trobes el que vulgues i et pots informar i connectar amb familiars molt llunyans, ens pot ajudar per a fer treballs i també per a divertir-nos.

Desavantatges: com tot en la vida aquesta el bé i el dolent, la desavantatges que té la informàtica que la majoria dels treballs ( no dic que tots) és copiar i pegar. S´ha perdut una mica de caligrafia doncs els alumnes tenen dolenta l´ortografia i la caligrafia, també molts de les persones s´adicten una mica al ordenador i no tenen molta vida social.

Els desafíos per als pròxims anys: L´atoxament d´informació, les competència de llocs web, etcètera.

CONCLUSIONS

La Humanitat es troba en una era d'Informació i Coneixement .

La informàtica educativa és un camp que emergeix de la interdisciplina que es dóna entre la Informàtica i l'Educació per a donar solució a tres problemes bàsics:

  • Aplicar Informàtica en Educació 
  • Aplicar Educació en Informàtica i 
  • Assegurar el desenvolupament del propi camp. 

Els educadors del nou mil·lenni som Informàtics Educatius, és a dir, interpretem la nostra realitat educativa en termes de matèria, energia i informació per a fer-li front als reptes i resoldre els problemes que ens planteja el món actual.

Actualment, la participació de la Informàtica en l'Educació s'ha estès per tot el món però principalment al nivell d'ús de les seues eines tecnològiques més representatives, en el que hem denominat "tecnologies de la informació".