dimecres, 13 de juny del 2012

SÍNTESI TEMA 13


Tema 13: XARXES SOCIALS EN EDUCACIÓ: Twitter i Facebook.


1. DEFINICIÓ DE XARXES SOCIALS

Algunes de les seues característiques mes importants són:
•Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social.
•Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
•Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
􀂃Són llocs web que oferixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos permantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
􀂃Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis, blocs,etc. en una mateixa interfície.
􀂃Com exemples de Xarxes Socials més importants destaquen:
􀂃Facebook, Twitter, MySpace, Ning, SecondLife, Twenti.

2. TIPUS DE XARXES SOCIALS

􀂃Xarxes personals. Es componen de centenars o milers d'usuaris en els quals cadascun té el seu petit “espai”amb la seva informació. Facebook.

􀂃Xarxes temàtiques. Solen centrar-se en un tema en concret i proporcionen les funcionalitats necessàries per al mateix. Per exemple, una xarxa de cinema.

􀂃Xarxes professionals. Dedicades exclusivament a l'àmbit laboral, en totes els seus vessants. Poden posar en contacte a aquells que oferixen treball amb els quals ho busquen. Linkedin.

3. FACEBOOK

􀂃Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerbergi fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitzi Mark Zuckerberg.
􀂃Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat d'Harvard, però actualment està oberta qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic.
􀂃Disposa d’una llista d’amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d’interessos comuns.
􀂃Existeix la possibilitat d’incloure fotos i vídeos al mur.

TWITTER

􀂃La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l'usuari.
􀂃Els usuaris poden subscriure's als tweets d'altres usuaris
􀂃Per defecte, els missatges són públics, podent difondre's privadament mostrant-los únicament a seguidors.

4. APLICACIONS EDUCATIVES DE TWITTER I FACEBOOK

Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa.
􀂃Avís sobre la publicació de butlletins informatius periòdics.
􀂃Informacions de caràcter més oficial, com beques, dates d'exàmens…
􀂃Com agenda i recordatori d'esdeveniments tals com reunions o trobades.

Establir un canal de notícies en diferit mitjançant l'ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.

Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d'un fòrum de discussió, l'abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris

Alguns exemples d’aplicaciones educatives de Twitter.
•http://twitter.com/cepalcazar
•http://twitter.com/jardindearena
•http://twitter.com/#/list/fjros
•http://twitter.com/artisticbcn
•http://twitter.com/amordedios
•http://twitter.com/EOICREAL

El primer que vaig visualitzar com interessant són els grups. Cree tres grups, un per a cada curs i vull anar comentant les activitats de classes, especialment pretenc anar trobant un espai per a la reflexió respecte dels problemes que anem enfrontant. La inscripció al grup va quedar com obligatòria per als alumnes,el accés al grup es per invitació.

Els esdeveniments, a través dels quals vull anar refrescant la memòria dels meus estudiants respecte d'activitats, lectures, proves, exàmens i tot allò que és part de la vida escolar i que anotem en les nostres agendes.

Crear les meves pròpies enquestes amb contingut educatiu, però havien de ser entretingudes, simpàtiques, senzilles, no diferenciar-se massa en la forma de les quals agraden als meus alumnes, però tenir una fundada raó didàctica.

Study Groups. És una manera ràpida i fàcil de col·laborar amb els seus companys de classe i planificar tasques per als seus cursos, pots crear llistes de tasques, discutir certs temes, establir horaris de les reunions,

Mathemathical Formules .Amb aquesta aplicació podràs escriure missatges en el mur dels teus amics amb formules matemàtiques, aquestes fórmules s'escriuen amb la sintaxi de Latex
CiteMe.Amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teves notes amb format de WorldCat, el catàleg més gran del món.

BooksiRead. Pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has llegit també pots consultar les opinions d'uns altres o buscar usuaris amb gustos similars.

PREGUNTES PER A L´EXAMEN:

1. Qué és una xarxa social?
2. Qué tipus de xarxes hi ha?
3. Qué és Facebook i Twitter?
4. Aplicacions educatives de Facebook i Twitter.


Enllaços d´interés:


En aquesta pàgina ens explica com es va crear facebook i va ser la seua evolució. També he de dir que hi ha una pel·lícula sobre el creador de facebook, els problemes que va tenir i la solució a aquesta web que ha enganxat a tanta gent, i que cada dia s'uneixen més a aquest tipus de pàgines, com és el cas també de tuenti.

El fundador de Facebook s'ha convertit en un dels multimilionaris i filàntrops més prominents del món. Fa uns mesos va prometre una donació de 72 milions d'euros, al llarg dels pròxims cinc anys, per al sistema d'escoles públiques de Newark (Nova Jersey).

En Facebook la informació és filtrada pels amics i les xarxes. El model no descansa sobre un motor de cerca, sinó sobre les xarxes socials.

Quasi qualsevol persona amb coneixements informàtics bàsics pot tenir accés a tot aquest món de comunitats virtuals.

Membres de Facebook, van patir retards en connectar-se per a actualitzar els seus perfils. Els problemes van semblar derivar-se del que es qualifica com una "denegació de servei", una tècnica en la qual els pirates informàtics sobrecarreguen els servidors d'una pàgina amb sol·licituds de comunicació.



Aquest text parla sobre la història deTwitter. Aquest és un servei gratuït de microblogging, que fa les vegades de xarxa social i que permet als seus usuaris enviar micro-entrades basades en text, denominades "tweets", d'una longitud màxima de 140 caràcters.

L'interessant és que aquesta tecnologia vincula la web amb els telèfons cel·lulars via SMS o a través de programes de missatgeria instantània com MSN, Gtalk, etc., o fins i tot des de qualsevol aplicació de tercers, com pot ser Twitterrific, Tweetie, Facebook, Twinter, Tweetboard o TweetDeck-en anglès.

Aquestes actualitzacions es mostren en la pàgina de perfil de l'usuari, i són també enviades de forma immediata a altres usuaris que han triat l'opció de rebre-les. A aquests usuaris se'ls pot restringir l'enviament d'aquests missatges només a membres del seu cercle d'amics o permetre el seu accés a tots els usuaris, que és l'opció per defecte. 


Els usuaris poden rebre les actualitzacions des de la pàgina de Twitter, via missatgeria instantània, SMS, RSS i correu electrònic. La recepció d'actualitzacions via SMS no està disponible en tots els països i per a sol·licitar el servei és necessari enviar un codi de confirmació a un nombre estranger. 

Twitter va nàixer l'any 2006, una sèrie de joves emprenedors que treballaven per a la companyia de Podcasts Odeo, Inc., de Sant Francisco, Estats Units, es van veure immersos en un dia complet de brainstorming d'idees.

La companyia Odeo Inc., recentment havia fet una gran contribució al codi de Rails 1.0 i havia tret Odeo Studio, no obstant açò estaban enfrontant una gran competència per part d'Apple i uns altres. Pel que es van veure obligats a reinventar-se.

En el marc d'aqueixes reunions, Jack Dorsey va proposar una idea en la qual es podrien usar SMS per a dir-li a un grup xicotet què estava un fent. Va ser una idea com per a mantenir informat a un grup de gent sobre què estava un fent.

Una vegada iniciat el projecte van provar diversos noms. El nom original durant un temps va ser "Status" (Stat.us), passant per twitch (tic) a causa del tipus de vibracions dels mòbils, però es van quedar amb Twitter. Que en paraules de Dorsey era perfecta, i la definició era "una curta ràfega d'informació intranscendent", el "pio d'un ocell", que en anglès és twitt.

Si reps molts missatges, estàs "twitterpated".

Twitter està escrit en Ruby on Rails, disposa d'una API oberta que permet integrar Twitter tant en aplicacions web com en aplicacions d'escriptori o mòbils, i entre les seues principals funcionalitats estan el requeriment, retransmissió o intercanvi d'opinions d'esdeveniments en directe.

Twitter va esclatar al gran públic en 2007, i va passar de 20,000 tweet al dia a 60,000. El servei ràpidament va començar a guanyar adeptes i al març de 2007 va guanyar el premi South by Souhwest Award en la categoria de blog.

Actualment l'equip de Twitter està compost per 18 persones.

Avui Twitter és un dels sistemes de comunicació més utilitzats, no solament per a informació intrascendent, social, sinó com a eina de comunicació entre professionals.

El fenomen Twitter no ha passat inadvertit als gegants d'Internet. Recentment Financial Estafe escrivia que Facebook volia comprar la pàgina. No seria estrany que Google també, tenint en compte la popularitat que ha adquirit Twitter.

El 6 d'Agost de 2009, Twitter i Facebook van patir problemes amb el servei causats per atacs de ciberpiratas, la qual cosa va portar a especular una campanya coordinada contra les xarxes socials més populars en Internet. L'atac ha deixat a la xarxa social sense servei durant hores i que ha impedit a milions d'usuaris compartir missatges curts.

OPINIÓ PERSONAL 

He de confessar-ho, no sóc molt de xarxes socials i aqueixes coses, al Twitter vaig entrar vesprada i bé, cree. Va arribar un moment en què estava súper enganxada.

Igual em va passar amb Facebook, al principi em manaven moltes invitacions i les ignorava, fins que un bon dia vaig decidir crear el meu compte sense donar-li molt ús. Ara estic subscrita a diversos grups i jo mateixa he creat un parell d'ells. D'aquesta experiència va traure dues conclusions, les xarxes socials són molt útils per a crear contactes i per a traure'ls profit.

Molta gent cerca afanosamente tràfic per al seu blog, doncs bé, un perfil en alguna xarxa social és una excel·lent manera d'aconseguir-ho. Si algú desitja promocionar o llançar el seu nou projecte Web 2.0, doncs ací estan les xarxes socials que ben utilitzades serveixen com abans ho feia el boca a boca, però a nivell global i exponencial.

M'agrada aquest assumpte de les xarxes socials, encara que a voltes molta gent li'l pensa dues vegades abans de ficar les seues dades a qualsevol lloc que es troba.

Encara que amb la proliferació de desenes, sinó és que centenars de serveis em resulta enutjós estar-me registrant en cadascuna d'elles.

Hauria d'existir un ANEU universal que em permetera subscriure'm una sola vegada i aqueixes mateixes dades usar-los para totes les altres. Ignore si existisca aqueix servei de registre universal, sinó ací aquesta un bon nínxol per a un projecte 2.0. 

CONCLUSIONS 

L'ús de twitter es va orientant cada vegada més cap a establir relacions d'interès professional, motivat pel seu major targetització de l'entorn de relació, i immediatesa a les consultes llançades, en públic o en privat. 

Facebook es consolida com una plataforma de troba de velles amistats, i de gestió de les actuals, pujant fotos i vídeos, afegint-los comentaris contextuals, i certa comoditat en l'enviament de missatges privats a un o a més (alhora) dels teus contactes personals.

La nostra societat evoluciona cap a un estat d'interrelació permantent, discrecional i contextual.

- Permanent: fàcil accés, usabilidad i integració de les eines i plataformes que faciliten la publicació d'informació i les relacions humanes

- Discrecional: major control de les condicions d'ús, privadesa i exposició pública d'informació de caràcter personal i col·lectiva

- Contextual: informació coherent a l'espai-temps de l'individu, ajustada a les necessitats individuals i col·lectives, i que supose solució a problemes concrets.

Tres factors clau per a millorar l'experiència relacional entre individus, a través d'entorns tecnològics, acceleradors i facilitadors de les seues comunicacions, i les seues vides.