dijous, 14 de juny del 2012

SÍNTESI TEMA 14

      TEMA 14: APLICACIONS EDUCATIVES DEL PROGRAMARI LLIURE


1. QUÈ ÉS LINUX?


􀂾Linux és un sistema operatiu, compatible Unix. Dues característiques molt peculiars ho diferencien de la resta de sistemes que podem trobaren el mercat.


  􀂾La primera, és que és lliure, això significa que no hem de pagar llicència a
    cap casa desenvolupadora de programari pe ral seu ús.
  􀂾La segona, es que el sistema ve acompanyatdel codifont.


􀂾El sistema ho formen el nucli del sistema (kernel) més un gran nombre de programes / biblioteques que fan possible la seva utilització. Molts d'aquestos han estat possibles gràcies al projecte GNU, per això mateix, molts criden a Linux, GNU/Linux.

􀂾Les arquitectures en les quals al principies pot utilitzar Linux són Intel 386-, 486-, Pentium, Pentium Pro, Pentium II/III/IV, IA-64, Amd5x86, Amd64, Cyrixy Motorola 68020,IBM S/390, zSeries, DEC Alpha, ARM, MIPS…


2. SOFTWARE LLIURE


􀂾Llibertat d´usar el programa amb qualsevol propòsit
􀂾Llibertat d'estudiar com funciona el programa i adaptar-lo a les teves necessitats
􀂾Llibertat de distribuir còpies
􀂾Llibertat de millorar el programa i fer públiques les millores amb la finalitat que tota la comunitat es beneficie.


3. AVANTATGES I DESAVANTATGES DEL SOFTWARE LLIURE(I)


AVANTATGES


􀂾Estalvis de gran quantitat de diners en l'adquisició de llicències.
􀂾Combatef ectiu a la còpia il·lícita de programari.
􀂾Eliminació de barreres de presupostos
􀂾Molts col·laboradors de primera línia amb ganes d’ajudar
􀂾Temps de desenvolupament sobre alguna cosa que no existeixi són menors per l’amplia disponibilitat d’eines i llibreries.
􀂾Les aplicacions són fàcilment auditades abans de ser usades en processos de missió crítica, a més del fet que les més populars es troben molt depurades.
􀂾Tendeixa ser molt eficient (perque molta gent ho optimitza, millora).
􀂾Tendeixa ser molt divers: la gent que contribueix té moltes necessitats diferents i això fa que el programari estigui adaptata una quantitat més gran de problemes.

DESAVANTATGES


􀂾La corba d'aprenentatge és major.
􀂾El programari lliure no té garantia provinent de l'autor.
􀂾Es necessita dedicar recursos a la reparació d'errates.
􀂾No existiria una companyia única que protegir à tota la tecnologia.
􀂾Les interfícies amigables amb l'usuari (GUI) i la multimèdia tot just s'estan estabilitzant.
􀂾L'usuari ha de tenir nocions de programació, ja que l'administració del sistema recau molt en l'automatització de tasques
􀂾La diversitat de distribucions, mètodes de emmagatzematge, llicències d'ús, eines amb una mateixa fi, etc., poden crear confusió.


4. LLIUREX


LliureX, és una distribució GNU/Linux, està basat completament en Programari Lliure i és gratuït,a més és un projecte de la Generalitat que té com objectiu la introducció de les TIC en el sistema educatiu.


PREGUNTES PER A L´EXAMEN:


1. Què és Linux?
2. Software Lliure.
3. Avantatges i desavantatges del Software Lliure.
4. Què és Lliurex?





Enllaços d´interès:



Aquesta pàgina conté aplicacions educatives de programari lliure, dirigides a diferents nivells i referides a diferents àrees de coneixement, encara que, açò sí, totes lliures i gratuïtes. Per als més xicotets podem usar Gcompris, que conté un conjunt d'aplicacions indicades per a ells; per a aprendre mecanografia, KTouch; un joc per a aprendre anglès, KHangMan; KStars, per a aprendre Astronomia i Kmplot, per a la representació de funcions matemàtiques.


Aquesta noticia parla sobre l´ús de diferents dispositius tecnològics per a connectar-nos a través de la "xarxa" amb amics, desconeguts, informació, treball, etc. s'ha convertit en alguna cosa comú en la nostra rutina diària. "A la deriva" va sorgir fa quatre anys amb la idea que el lector entenga una mica més les "baules" d'aquesta cadena tecnològica, com així també els protagonistes (usuaris, empreses, mitjans, etc.) d'aquest "territori virtual" cridat Internet.


No solament s´analitzen els programes, aplicacions i llocs d'internet, sinó també les maneres en què els usuaris i empreses fan ús de les mateixes. Privadesa, drets d'autor, llibertat d'expressió, anonimat, control per part dels governs i empreses privades, temes que donaran que parlar durant 2012.



Ací vorem una sèrie de mini videos on mostrem alguns dels possibles usos dels programes que són part del Projecte OLPC. Però abans, per a comprendre l'origen i abastos d'aquest tipus de programari és necessari conèixer el tipus de llicència que regula a aquests programes, tema que s'explica breument aqui , més detalladament ací, i extensament en aquesta aportació de Educalibre per al desenvolupament d'una Estratègia Digital a Xile, iniciativa impulsada per la Presidenta de la República, Michelle Bachelet.



OPINIÓ PERSONAL

Pense que el docent deu preparar-se en el programari lliure perquè els nostres alumnes també tinguen l'oportunitat de conèixer aquests programes a més estaríem col·laborant amb el creixement d'aquests ja que tindríem més persones interessades pel programari lliure però tant de bo els programadors interessats facen que aquests programes sigan molt més interactius.

Hi ha molts programes lliures que es poden instal·lar en les aules d'informàtica dels centres per a treballar totes les assignatures: GIMP per al disseny fotogràfic, DRAW de Oppen Office per a ensenyar a dibuixar, HOT POTATOES, per a fer test interactius, JCLIC per a elaborar materials de qualsevol àrea (Matemàtiques, Llengua, Coneixement, Inglés, Música...).

A mi em sembla fenomenal poder utilitzar-los perquè sóc una entusiasta de les TIC i crec en la seua motivació i en què faciliten certs aprenentatges, almenys a mi em dóna resultat.

El que succeeix és que aprendre tots aquests programes suposa un esforç i un temps que li'l lleves al teu oci i a voltes al teu temps familiar. I tothom no està disposat a açò.

D'altra banda, les possibilitats d'Internet, hi ha animacions: moviments de la Terra, volcans, cicle de l'aigua...que s'entenen molt millor si es veuen i senten amb mitjans audiovisuals.

Per a els qui pensen encara que aquestes eines no són molt útils, els anime a començar, perquè no és difícil, només qüestió de tenir ganes i temps.


CONCLUSIONS


El programari lliure té possibilitats de consolidar-se en l'àmbit educatiu, on els seus avantatges són més evidents. Les aplicacions ofimàtiques open source són molt similars a les estàndards i permeten treballar eficaçment amb ordinadors antics que en Windows no serien capaços de funcionar. Qualsevol andròmina funciona perfectament amb Linux, i açò pot ser un argument definitiu per a molts centres preocupats pel cost de la renovació d'equips. Un inconvenient podria ser la dificultat per a disposar de persones preparades en els col·legis (Linux és molt més complicat de muntar) i un altre la falta d'aplicacions educatives compatibles.

dimecres, 13 de juny del 2012

SÍNTESI TEMA 13


Tema 13: XARXES SOCIALS EN EDUCACIÓ: Twitter i Facebook.


1. DEFINICIÓ DE XARXES SOCIALS

Algunes de les seues característiques mes importants són:
•Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social.
•Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
•Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
􀂃Són llocs web que oferixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos permantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
􀂃Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis, blocs,etc. en una mateixa interfície.
􀂃Com exemples de Xarxes Socials més importants destaquen:
􀂃Facebook, Twitter, MySpace, Ning, SecondLife, Twenti.

2. TIPUS DE XARXES SOCIALS

􀂃Xarxes personals. Es componen de centenars o milers d'usuaris en els quals cadascun té el seu petit “espai”amb la seva informació. Facebook.

􀂃Xarxes temàtiques. Solen centrar-se en un tema en concret i proporcionen les funcionalitats necessàries per al mateix. Per exemple, una xarxa de cinema.

􀂃Xarxes professionals. Dedicades exclusivament a l'àmbit laboral, en totes els seus vessants. Poden posar en contacte a aquells que oferixen treball amb els quals ho busquen. Linkedin.

3. FACEBOOK

􀂃Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerbergi fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitzi Mark Zuckerberg.
􀂃Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat d'Harvard, però actualment està oberta qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic.
􀂃Disposa d’una llista d’amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d’interessos comuns.
􀂃Existeix la possibilitat d’incloure fotos i vídeos al mur.

TWITTER

􀂃La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l'usuari.
􀂃Els usuaris poden subscriure's als tweets d'altres usuaris
􀂃Per defecte, els missatges són públics, podent difondre's privadament mostrant-los únicament a seguidors.

4. APLICACIONS EDUCATIVES DE TWITTER I FACEBOOK

Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa.
􀂃Avís sobre la publicació de butlletins informatius periòdics.
􀂃Informacions de caràcter més oficial, com beques, dates d'exàmens…
􀂃Com agenda i recordatori d'esdeveniments tals com reunions o trobades.

Establir un canal de notícies en diferit mitjançant l'ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.

Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d'un fòrum de discussió, l'abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris

Alguns exemples d’aplicaciones educatives de Twitter.
•http://twitter.com/cepalcazar
•http://twitter.com/jardindearena
•http://twitter.com/#/list/fjros
•http://twitter.com/artisticbcn
•http://twitter.com/amordedios
•http://twitter.com/EOICREAL

El primer que vaig visualitzar com interessant són els grups. Cree tres grups, un per a cada curs i vull anar comentant les activitats de classes, especialment pretenc anar trobant un espai per a la reflexió respecte dels problemes que anem enfrontant. La inscripció al grup va quedar com obligatòria per als alumnes,el accés al grup es per invitació.

Els esdeveniments, a través dels quals vull anar refrescant la memòria dels meus estudiants respecte d'activitats, lectures, proves, exàmens i tot allò que és part de la vida escolar i que anotem en les nostres agendes.

Crear les meves pròpies enquestes amb contingut educatiu, però havien de ser entretingudes, simpàtiques, senzilles, no diferenciar-se massa en la forma de les quals agraden als meus alumnes, però tenir una fundada raó didàctica.

Study Groups. És una manera ràpida i fàcil de col·laborar amb els seus companys de classe i planificar tasques per als seus cursos, pots crear llistes de tasques, discutir certs temes, establir horaris de les reunions,

Mathemathical Formules .Amb aquesta aplicació podràs escriure missatges en el mur dels teus amics amb formules matemàtiques, aquestes fórmules s'escriuen amb la sintaxi de Latex
CiteMe.Amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teves notes amb format de WorldCat, el catàleg més gran del món.

BooksiRead. Pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has llegit també pots consultar les opinions d'uns altres o buscar usuaris amb gustos similars.

PREGUNTES PER A L´EXAMEN:

1. Qué és una xarxa social?
2. Qué tipus de xarxes hi ha?
3. Qué és Facebook i Twitter?
4. Aplicacions educatives de Facebook i Twitter.


Enllaços d´interés:


En aquesta pàgina ens explica com es va crear facebook i va ser la seua evolució. També he de dir que hi ha una pel·lícula sobre el creador de facebook, els problemes que va tenir i la solució a aquesta web que ha enganxat a tanta gent, i que cada dia s'uneixen més a aquest tipus de pàgines, com és el cas també de tuenti.

El fundador de Facebook s'ha convertit en un dels multimilionaris i filàntrops més prominents del món. Fa uns mesos va prometre una donació de 72 milions d'euros, al llarg dels pròxims cinc anys, per al sistema d'escoles públiques de Newark (Nova Jersey).

En Facebook la informació és filtrada pels amics i les xarxes. El model no descansa sobre un motor de cerca, sinó sobre les xarxes socials.

Quasi qualsevol persona amb coneixements informàtics bàsics pot tenir accés a tot aquest món de comunitats virtuals.

Membres de Facebook, van patir retards en connectar-se per a actualitzar els seus perfils. Els problemes van semblar derivar-se del que es qualifica com una "denegació de servei", una tècnica en la qual els pirates informàtics sobrecarreguen els servidors d'una pàgina amb sol·licituds de comunicació.



Aquest text parla sobre la història deTwitter. Aquest és un servei gratuït de microblogging, que fa les vegades de xarxa social i que permet als seus usuaris enviar micro-entrades basades en text, denominades "tweets", d'una longitud màxima de 140 caràcters.

L'interessant és que aquesta tecnologia vincula la web amb els telèfons cel·lulars via SMS o a través de programes de missatgeria instantània com MSN, Gtalk, etc., o fins i tot des de qualsevol aplicació de tercers, com pot ser Twitterrific, Tweetie, Facebook, Twinter, Tweetboard o TweetDeck-en anglès.

Aquestes actualitzacions es mostren en la pàgina de perfil de l'usuari, i són també enviades de forma immediata a altres usuaris que han triat l'opció de rebre-les. A aquests usuaris se'ls pot restringir l'enviament d'aquests missatges només a membres del seu cercle d'amics o permetre el seu accés a tots els usuaris, que és l'opció per defecte. 


Els usuaris poden rebre les actualitzacions des de la pàgina de Twitter, via missatgeria instantània, SMS, RSS i correu electrònic. La recepció d'actualitzacions via SMS no està disponible en tots els països i per a sol·licitar el servei és necessari enviar un codi de confirmació a un nombre estranger. 

Twitter va nàixer l'any 2006, una sèrie de joves emprenedors que treballaven per a la companyia de Podcasts Odeo, Inc., de Sant Francisco, Estats Units, es van veure immersos en un dia complet de brainstorming d'idees.

La companyia Odeo Inc., recentment havia fet una gran contribució al codi de Rails 1.0 i havia tret Odeo Studio, no obstant açò estaban enfrontant una gran competència per part d'Apple i uns altres. Pel que es van veure obligats a reinventar-se.

En el marc d'aqueixes reunions, Jack Dorsey va proposar una idea en la qual es podrien usar SMS per a dir-li a un grup xicotet què estava un fent. Va ser una idea com per a mantenir informat a un grup de gent sobre què estava un fent.

Una vegada iniciat el projecte van provar diversos noms. El nom original durant un temps va ser "Status" (Stat.us), passant per twitch (tic) a causa del tipus de vibracions dels mòbils, però es van quedar amb Twitter. Que en paraules de Dorsey era perfecta, i la definició era "una curta ràfega d'informació intranscendent", el "pio d'un ocell", que en anglès és twitt.

Si reps molts missatges, estàs "twitterpated".

Twitter està escrit en Ruby on Rails, disposa d'una API oberta que permet integrar Twitter tant en aplicacions web com en aplicacions d'escriptori o mòbils, i entre les seues principals funcionalitats estan el requeriment, retransmissió o intercanvi d'opinions d'esdeveniments en directe.

Twitter va esclatar al gran públic en 2007, i va passar de 20,000 tweet al dia a 60,000. El servei ràpidament va començar a guanyar adeptes i al març de 2007 va guanyar el premi South by Souhwest Award en la categoria de blog.

Actualment l'equip de Twitter està compost per 18 persones.

Avui Twitter és un dels sistemes de comunicació més utilitzats, no solament per a informació intrascendent, social, sinó com a eina de comunicació entre professionals.

El fenomen Twitter no ha passat inadvertit als gegants d'Internet. Recentment Financial Estafe escrivia que Facebook volia comprar la pàgina. No seria estrany que Google també, tenint en compte la popularitat que ha adquirit Twitter.

El 6 d'Agost de 2009, Twitter i Facebook van patir problemes amb el servei causats per atacs de ciberpiratas, la qual cosa va portar a especular una campanya coordinada contra les xarxes socials més populars en Internet. L'atac ha deixat a la xarxa social sense servei durant hores i que ha impedit a milions d'usuaris compartir missatges curts.

OPINIÓ PERSONAL 

He de confessar-ho, no sóc molt de xarxes socials i aqueixes coses, al Twitter vaig entrar vesprada i bé, cree. Va arribar un moment en què estava súper enganxada.

Igual em va passar amb Facebook, al principi em manaven moltes invitacions i les ignorava, fins que un bon dia vaig decidir crear el meu compte sense donar-li molt ús. Ara estic subscrita a diversos grups i jo mateixa he creat un parell d'ells. D'aquesta experiència va traure dues conclusions, les xarxes socials són molt útils per a crear contactes i per a traure'ls profit.

Molta gent cerca afanosamente tràfic per al seu blog, doncs bé, un perfil en alguna xarxa social és una excel·lent manera d'aconseguir-ho. Si algú desitja promocionar o llançar el seu nou projecte Web 2.0, doncs ací estan les xarxes socials que ben utilitzades serveixen com abans ho feia el boca a boca, però a nivell global i exponencial.

M'agrada aquest assumpte de les xarxes socials, encara que a voltes molta gent li'l pensa dues vegades abans de ficar les seues dades a qualsevol lloc que es troba.

Encara que amb la proliferació de desenes, sinó és que centenars de serveis em resulta enutjós estar-me registrant en cadascuna d'elles.

Hauria d'existir un ANEU universal que em permetera subscriure'm una sola vegada i aqueixes mateixes dades usar-los para totes les altres. Ignore si existisca aqueix servei de registre universal, sinó ací aquesta un bon nínxol per a un projecte 2.0. 

CONCLUSIONS 

L'ús de twitter es va orientant cada vegada més cap a establir relacions d'interès professional, motivat pel seu major targetització de l'entorn de relació, i immediatesa a les consultes llançades, en públic o en privat. 

Facebook es consolida com una plataforma de troba de velles amistats, i de gestió de les actuals, pujant fotos i vídeos, afegint-los comentaris contextuals, i certa comoditat en l'enviament de missatges privats a un o a més (alhora) dels teus contactes personals.

La nostra societat evoluciona cap a un estat d'interrelació permantent, discrecional i contextual.

- Permanent: fàcil accés, usabilidad i integració de les eines i plataformes que faciliten la publicació d'informació i les relacions humanes

- Discrecional: major control de les condicions d'ús, privadesa i exposició pública d'informació de caràcter personal i col·lectiva

- Contextual: informació coherent a l'espai-temps de l'individu, ajustada a les necessitats individuals i col·lectives, i que supose solució a problemes concrets.

Tres factors clau per a millorar l'experiència relacional entre individus, a través d'entorns tecnològics, acceleradors i facilitadors de les seues comunicacions, i les seues vides.

SÍNTESI TEMA 12


TEMA 12: EINES DE LA WEB 2.0: WEBQUEST


1. DEFINICIÓ DE WEBQUEST
􀂃Una forma d'utilitzar didàcticament internet.

􀂃Una activitat de recerca d'informació de forma guiada.

􀂃L'activitat se centra en l'ús de la informació, anàlisi, síntesi més que en a recerca.

􀂃Els alumnes treballen autònomament construint el coneixement.

􀂃El docent orienta tot el procés.

2.TIPUS DE WEBQUEST
Webquest a curt termini

􀂃És l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries.

􀂃Es dissenya per a ser acabat d'una tres períodes de classe.

Webquest a llarg termini

•Es dissenya per a realitzar-lo en una setmana o un mes de classe.

•Implica major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d'una presentació amb una eina informàtica.

3. PARTS D´UNA WEBQUEST
􀂙Introducció, que presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup.

􀂙Tasca, s'identifica amb l'objectiu final de la Webquest: allò que ha d'elaborar-se a l'acabar la Webquest.

􀂙Procés, on s'indiquen les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos

􀂙Avaluació, on s'indiquen els aspectes que es valoraran i com es valoraran.

􀂙Conclusió, on apareixen unes reflexions finals.

􀂙Orientacions per al professor, on apareixen suggeriments per a utilitzar la Webquest en classe.

4. EXEMPLES D´UNA WEBQUEST:

http://webquest.xtec.cat/httpdocs/wqunionflag/index.HTM


http://webquest.xtec.cat/enlla/

QÜESTIONS PER A L´EXAMEN:


1. Què és una webquest?
2. Tipus de webquest.
3. Parts d´una webquest.
4. Cita exemples d´una webquest.

Enllaços d´interès:

A mi el que em preocupa i molt que hi haja gent que parle de webquest sense saber el que és una webquest, i també trobem en internet milers d'autodenominades webquest sense ser webquest. He de puntualitzar que una webquest, no és una eina d'ús amb els alumnes. Una WebQuest és una metodologia de treball. Una WebQuest no és una mera transmissió d'activitats formatives dirigides, és una metodologia que implica un treball de recerca per part de l'alumnat i comporta una transformació de la informació, la qual cosa implica la creació del coneixement per part de l'alumnat.

En una WebQuest, tots els apartats són importants i imprescindibles, però la tasca es considera la més important, perquè és el centre, el nucli, el cor al voltant del com s'organitza tota la WebQuest.

Aquest apartat ha de preveure que l'alumnat desenvolupe habilitats cognitives d'alt nivell (comprensió, anàlisi, avaluació …), per tant, l'alumnat ha de transformar la informació que ha trobat en alguna cosa nou que es diu el producte.

En redactar la tasca d'una WebQuest, cal concretar molt bé el que l'alumnat ha de fer (ha de classificar, ha d'analitzar, avaluar …) i li ha d'especificar com han de fer-ho: amb quins criteris, a partir de quins punts de vista, en quins apartats, amb quina metodologia de treball, etc.

Hi ha, també, especificar en quin suport o format han de presentar el producte: pot voler simplement que ho expliquen de forma oral, o potser els demaneu un reportatge fotogràfic, una representació teatral, un dossier, una presentació multimèdia amb eines de la web 2.0 (podcast, blogs, vídeos …)

Les webquest són una metodologia que des de sempre el rol del professor era de “facilitadors de l'aprenentatge”. El mestre sempre ha exercit un paper de guia, un paper d'ajudant en la creació de coneixement per part de l'alumne…

Gens més lluny de la realitat que en una Webquest existisca un docent amb el rol d'instructor, i que els alumnes aprenguen de forma totalment dirigida i estructurada.

Les webquest han sigut , són i seran la metodologia que millor fomenta, ajuda i estructura l'acte aprenentatge per part dels propis alumnes. D'altra banda, les bones webquest estan totalment adaptades a la Web 2.0.

La webquest és una metodologia innovadora, i com a tal, evoluciona constantment. Potser l'interessant és cercar i valorar les bones webquest.



Aquest és un vídeo casolà que he trobat en internet el qual parla sobre què són les webquest i ens va introduir-nos en el tema per a aprendre a fer una pas a pas, on la informació és treta dels recursos de la web. 
Per altra banda, ens mostra les seues parts i aleshores com trobar la informació a través de google sites, com fer el disseny, com utilitzar les eines,...

http://www.wiziq.com/tutorial/19157-Ense%C3%B1ar-con-webquest

Aquest és altre vídeo que m´ha paregut millor estructurat i de millor qualitat que l´anterior. A vegades ens donen unes pautes pero no hem de fixar-nos ni fer caso a tot allò que pose a internet, hem de tenir i seguir el nostre propi criteri.

L´estructura que segueix aquest és:

1. Ensenyament i aprenentatge basats en la Web. El model WebQuest

2. Començament d'un projecte WebQuest

3. Disseny de la Tasca

4. Disseny del Procés

5. Disseny de l'Avaluació

6. Conclusió de l'activitat

7. Elaboració del format de presentació 



8. Revisió i depuració de la WebQuest

9. El procés d'aplicació en l'aula UNITATS DIDÀCTIQUES

Totes seguixen la mateixa estructura però és important la cooperació, el treball en equip i la informació que anem a donar, més que l´estructura considere que la qualitat i el companyerisme és la clau de fer un treball com la WebQuest.

Opinió Personal:
Després del parlat en classe i "investigar" una mica, crec que la webquest és molt útil. Nosaltres com a futurs mestres podem usar-la amb els nostres alumnes; amb ella aniran aprenent sense adonar-se. És una forma diferent d'ensenyar, motivadora.

Deixem a un costat els típics exercicis del llibre de text, perquè els xiquets, mitjançant la webquest, investiguen i indaguen sobre el tema que estiguem donant en classe. A més, amb l'ordinador hi ha moltes possibilitats de realitzar activitats, els alumnes s´oblidaran que estan fent classe, seran més receptius als nous conceptes.

Conclusions:
La idea de WebQuest va ser desenvolupada en 1995 , en la Universitat Estatal de Sant Diego per Bernie Dodge juntament amb Tom March. Bernie Dodge és professor de tecnologia educativa en la Universitat de l'Estat en Sant Diego, Califòrnia, EUA.


S'interessa fonamentalment en el disseny, implementació i avaluació d'ambients d'aprenentatge basats en la Xarxa, i en aquest camp té una àmplia experiència docent.

Des de llavors el Webquest s'ha constituit en una de les tècniques principals d'ús i integració d'Internet en l'escola.

Per tant, les Webquest són una oportunitat per a aprendre i manejar les TIC i l'internet, i situar als estudiants en el que es vol i necessita conèixer. Ens queda multiplicar i facilitar aquests treballs perquè més professors i estudiants seguisquen enfortint l'educació.

SÍNTESI TEMA 11


TEMA 11. EINES DE LA WEB 2.0: BLOCS I WIKIS

1. CARACTERÍSTIQUES D´UN BLOC.


Les principals característiques d’un bloc són:

􀂾Espai web on el seu autor/es escriu cronològicament els posts.
􀂾Els lectors poden deixar els seus comentaris.
􀂾Fàcils de crear (plantilles, inserció de fotos, vídeos, so,enllaços).S’editen on-line
􀂾Els articles(casdascun amb URL) es poden organitzar per categoriesi etiquetes (tags)
􀂾Servidors Gratuïts: Blogger, Wordpress.
􀂾Algunsp ermetenalsautorssaber quanse'lscita en altreBloc (trackback, pingball)
􀂾Oferixen sidicació/subscripció de continguts, perquè els subscriptors puguin rebre informació sobre les actualitzacions.
􀂾Solen incloure cercador intern, llistats d’altres blocs i altres funcionalitas (Gadgets i Widgets)

2.TIPUS DE BLOCS.

􀂾Bloc de Centre
􀂾Bloc d’Aula
􀂾Bloc de Professors
􀂾Blocs de Blocs
􀂾Blocs de Pobles
􀂾Blocs de Recursos
􀂾Blocs d’Alumnes

3. CARACTERÍSITQUES D´UNA WIKI.

􀂾Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral
􀂾Diverses persones /autores elaboren continguts de manera asíncrona.
􀂾Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat.
􀂾Són espais on-line molt fàcils de crear ,solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts.

4. EXEMPLES DE BLOCS I WIKIS.

MODELS DE WIKIS






MODELS DE BLOCS






5. ÚS DIDÀCTIC DE BLOCS I WIKIS.

􀂾Es poden utitlitzar com a portafoli digital.Poden elaborar aquí alguns dels treballs que els encarreguin els professors.
􀂾Fer brainstorning sobre un tema.
􀂾Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat.
􀂾On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d'interès per al seu treball
􀂾Enllaçal bloc tauler d'anuncis del professor (RSS alumnes)
􀂾Bloc personal del professor, orientat als seus col·legues.

QÜESTIONS D´EXAMEN:

1. Característiques d´un bloc.
2. Tipus de blocs.
3. Característiques d´una wiki.
4. Exemples de blocs i wikis.
5. Ús didàctic de blocs i wikis.



ENLLAÇOS D´INTERÈS:


Aquest video parla de totes les eines que poden utilitzar amb la web 2.0 , ja que disposem d´una ampla red d´informació a internet. 


Aquesta dona infinitat d´eines ja que permeteix al usuari sense tenir coneiximents de diseny i programació ser el protagonista actiu creant i compartint continguts, opinant i participant. Les eines que ens mostran són: Prezi, Wikis, Blog, Lim, HotPotatoes i Google Sites. Pas a pas, ens explica poc a poc cadascuna d´eixas einas

En relació amb les wikis, ens diu que és un lloc web que ens permeteix editar pàgines i treballar de forma col.laborativa, i ens va mostrant exemples.

Per altra banda, quant al blog l´anomena com un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textes o articles, en el qual podem vore imatges com a exemples.





Açí parla de les diferències i semblances entre la wiki i el blog.

Tots dos són sistemes de publicació en xarxa i exponents de les propietats de lectoescriptura de la web 2.0. Tant els blogs com els wikis es poden obrir en servidors gratuïts i no necessiten programes d'escriptori específics per a la seua edició. En estar basats en aplicacions web, es pot escriure des de qualsevol ordinador, sempre que es dispose d'una connexió a internet.

No obstant açò, els blogs i els wikis són molt diferents en el seu disseny i gestió. 

Algunes dels seus elements més característics i diferenciadors:

- Popularitat
- Autoria
- Estructura i control editorial
- Ordre de publicació
- Interactivitat i comentaris



OPINIÓ:

Al meu entendre, d'una banda en el tema de les wikis he pogut comprovar, que és una eina bastant útil, ja que, pots arreplegar informació i alhora aportar-la. També pense que és una eina que, en poder aportar informació i acumular-la. Aquesta eina facilita molt el treball de, per exemple, tindre que investigar molt o escriure paràgrafs grans a mans, ja que en ser una eina informàtica, el seu ús amb el teclat facilita molt el seu treball, en tots els sentits, a més, de poder adjuntar enllaços en paraules, que potser, es perdria temps a cercar el significat d'aquesta paraula.

Crec que és una eina assequible, i que en certa manera, és entretinguda. 


I per altra banda, encara estic descobrint el món dels blogs i no he pogut visitar res més que el dels meus companys. Espere que en un futur no gaire llunyà puga veure més blogs.

Considere que els blogs són una altra manera d'intercanviar informació encara que molt més extensa ja que no solament et pots comunicar amb els teus companys si no amb tothom que vulga ajudar-te o respondre't.

També són una forma d'entretenir-te cercant coses que t'interessen sobre les teues aficions o que simplement vulgues tenir.

Com a similitud puc dir que el blog pot ser un quadern però particular de cadascun. No és com un quadern convencional perquè cadascun està dissenyat d'una forma diferent i amb un contingut original i propi.



CONCLUSIONS:

Els blogs són bitàcoles personals, dissenyats perquè cada article posseïsca una data de publicació, de tal manera que la persona que escriga en ell i les que ho lligen, puguen seguir tot el publicat i editat. En cada article, els lectors poden escriure comentaris i, l'autor del mateix, pugues al seu torn, donar-los resposta. Es tracta, així doncs, d'eines col·laboratives limitades (encara que existeix la possibilitat de crear blogs multiusuario). 

Quant a les propostes didàctiques que ens podria suggerir el seu ús destacaríem (font):
-Creació pròpia de continguts.
-Creació col·laborativa de continguts.
-Expressió d'opinions sobre un tema proposat.
-Inclusió de diversos formats en un tema.
-Compartir materials, notícies, opinions o enllaços.
-Establiment d'un blog d'aula, etc.

Les wikis són unes eines online que permeten crear espais col·laboratius de treball. Són pàgines que permeten, després de ser creades, ser modificades i editades pels diferents usuaris que les comparteixen (podent ser les mateixes obertes totalment a l'edició o configurades perquè un grup de “triats” puguen editar-les o modificar-les amb diferents permisos). 


Són eines online que permeten crear espais de treball conjunt, és a dir pàgines que poden crear, editar i modificar els diferents usuaris que les comparteixen. 


Entre les diferents propostes didàctiques a realitzar amb wikis, destacaríem:
-Creació d'una unitat didàctica d'un curs/material/aula per a grups de treball.
-Elaboració d'un projecte col·laboratiu/cooperatiu.
-Elaboració de continguts i/o repositoris.
-Gestió d'un projecte entre diferents docents, alumnes, departaments i/o centres, etc.



dimarts, 8 de maig del 2012

TREBALL D´INVESTIGACIÓ I EXPOSICIÓ

LA NOSTRA EXPOSICIÓ

SÍNTESI TEMA 10


TEMA 10: LA WEB 2.0

1.DIFERÈNCIES ENTRE LA WEB 1.0 I LA WEB 2.0

  • Pàgines Web estàtiques.
  • Els continguts són produïts pel Webmaster.
  • L´arquitectura de treball es Client-Servidor.
  • Visualització de continguts mitjançant un navegador web.
  • L´usuari solament pot llegir el contingut.
  • És necessari tenir instal.lat un programari client en l´ordinador.
  • Gran interacció entre els usuaris.
  • La plataforma de treball és la pròpia pàgina web(no és necessari tenir instal·lat un programari client en l'ordinador).
  • Contigut dinàmic.
  • Visualització mitjançant navegador, Lector RSS.
  • L’escriptura Web es compartida.
  • La unitat mínima de contingut és el post o article.
  • Tots son autors de la informació.

2. APLICACIONS DE LA WEB 2.0

Aplicacions de la Web 2.0 segons la activitat a la qual es destina:

  • Per a expressar-se, crear i publicar : Blocs, Wikis.
  • Per a compartir, publicar i cercar informació: PodCast, Youtube, Flickr, Del.lici.ous, SlideShare.
  • Xarxes Socials: Second Life, Twitter, Facebook.
  • Per accedir a informació d’interés: RSS, XML, BlogLines, GoogleReader, cercadors especialitzats.


3. IMPLICACIONS EDUCATIVES DE LA WEB 2.0.
  • És un espai social horitzontal i ric en fonts d'informació.
  • Està orientat al treball autònomi col.laboratiu.
  • Crític i creatiu, fomenta l'expressió personal.
  • Permet investigar i compartir recursos crear coneixement i aprendre.
  • Facilita un aprenentatge més autònom, major participació en les activitats grupals.
  • Hi ha més interès i motivació.
  • Permet elaborar materials (sols o en grup), compartir-los i sotmetre'ls a comentaris dels lectors.
  • Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts.
  • Possibilita noves activitats d'aprenentatge i avaluació.
  • Millora competències digitals(cercar, processar, comunicar).
  • Creació i gestió de xarxes de centres i professors.

QUESTIONS PER A L´EXAMEN:

❁ Explica la diferència entre la web 1.0 i la web 2.0
❁ Quals són les aplicacions de la web 2.0?
❁ I quins són les implicacions educatives de la web 2.0?



ENLLAÇOS D´INTERÈS:


He agafat aquest article perquè em pareix molt interessant ja que parla de la web 2.0 a la societat espanyola, posat que el nostre país li dona la esquena al tema digital i la educació no avança respecte a aquest tema, i tots deuríem posar de la nostra part per millorar poc a poc i aconseguir estar a l´altura de la resta d´Europa.

Si la societat espanyola alcançara aquest objectiu en un futur tindrien molta gent formada en moltes àrees de la vida i amb una cultura emprendedora, per açò deuríem tractar el tema ja a l´escola, quan els xiquets encara són petits i així poder arribar a manejar aquest tipus de webs com una mica més que forma part de les nostres vides, i no podem tancar els ulls i seguir caminant sense més.

Al meu entendre, hauríem de començar a donar exemple els professor i esl que en un futur pròxim ho serem.

http://www.descifrado.com/index.php?id=7&no_cache=1&showUid=61327

Aquest és un exemple d´una empresa que es posa a l´acció i s´introdueix en aquest món per a donar-se a conèixer, i enfortir la seua estructura a nivell empresarial. Es basa en formacions acadèmiques i gerencials

I per tant, aquest nou site reflecteix el nivell d'excel·lència del IESA, que l'ha convertit en una de les 7 escoles de gerència de Llatinoamèrica mereixedores de la triple acreditació, atorgada per l'Associació per a l'Avanç de les Escoles de Negocis (AACSB), la britànica Associació de MBAs (AMBA) i el Sistema Europeu per al Millorament de la Qualitat (ICS).

OPINIÓ PERSONAL: 

Crec que tot açò es resumeix en una paraula INEVITABLE, l´avanç tecnològic en el món és un tema el qual cap persona és aliena per que forma part de les nostres vides . 

D'una forma o una altra tenim q fer ús del que es ve tot aquest tema de la web 2.0 té com tot els seus avantatges i desavantatges és complexa i és pràcticament el començament perquè va a seguir evolucionant i cercant sorprendre als usuarios de la web amb més sorpreses i novetats.

Finalment dir que aquest tema és molt extens i interessant i es pot fer un debatre a classe per a tractar el tema, i ver les diverses opinions de la resta de classe i ajudar a comprendre la problemàtica d´aquest tema.

CONCLUSIONS: 

En conclusió, podríem dir que la web 2.0 és una web social. Açò és així per que la base d'aquesta web és l'usuari. Sense els usuaris no podria existir un sistema com aquest, on es pot compartir tot tipus d'informació, des de vídeos o imatges a presentacions o arxius de text, o fins i tot tenir tot un SOTA disponible on-line. A més de simplement compartir aquesta informació, es pot opinar, votar-la, posar-la en una categoria (tag), i fins i tot, moltes vegades (com en el cas de les wikis) modificar-la.

Els majors exponents de la web 2.0 són els blogs i les wikis:

Els blogs (o bitàcoles) són espais on un pot posar la informació que un desitge, i els seus visitants poden donar mes idees, mes informació o una opinió mitjançant els comentaris.

Les wikis, en canvi, són pàgines en la qual es pot editar la informació ja disponible en una pàgina, o crear una nova pàgina amb un tema no existent, i al final, entre tot els usuaris tractar de completar-la el més possible.