dilluns, 16 d’abril del 2012

PRÀCTICA 6: CERCADOR D´IMATGES





1.- Definició i tipologia dels cercadors/bancs d'imatges.
En primer lloc, l'alumne ha d'aprendre que són els cercadors d'imatges i les seves diferents tipologies. Un cercador d'imatges/video (Google) no és propietari de les imatges/videos, la gestió dels drets d'autor la realitza l'usuari amb el propietari del producte.

El procediment de recerca està completament automatitzat. Existeixen diversos tipus de cercadors: 

-Cercadors generals. Permeten la utilització de determinats tipus de filtres, a més la recuperació de la imatge aquesta basat en el text que l'acompanya. 

-Multi-cercadors. Treballen amb una única interfície mentre que no permeten ni la consulta simultanea ni els resultats unificats. 

-Meta-cercadors. Són molt més complets que els multi, permeten consultar simultàniament diversos cercadors i finalment presenten els resultats eliminant duplicitats. El seu major inconvenient és la simplificació de sintaxi que pot generar errors. 

Després de realitzar una breu anàlisi dels cercadors d'imatges i la seva tipologia altre definició important és el concepte de bancs d'imatges. Aquests elements s'encarreguen de la difusió de col·leccions i la seva gestió en molts casos es realitza mitjançant bases de dades.
La descripció dels videos i les imatges es realitza de forma manual. Dintre d'aquesta branca existeix un tipus de banc molt útil són els Socialize. En ells són els usuaris qui s'encarreguen de publicar les imatges, no les comercialitzen i les oferixen sota llicència creative Commons. 
Finalment en alguns casos les agències s'encarreguen de fer-se vore a través d'ells.

2.-Exemples.

-Cercadors generals: google, ixquic, metacafe, vimeo. 

-Multicercadors : a través de google accedim a altres cercadors. Ex: photoseek.net, search-22.com. 

-Metacercadors: buscar imatges a partir de les metagades (paraula clau)Ex. Dogpile, blinkx, picfindr. 

Llegir, base de dades, videos, enllaços, elegir un tema que ens agrade de la webquest, la qual cosa utilitzarem tot açò per a fer-la.

INFORMACIÓ ADICIONAL

-Què són els motors, els índexs i els metacercadors?

Existeixen tres tipus de cercadors, d'una banda tenim els índexs temàtics, també anomenats catàlegs, directoris o cercadors per categories; per un altre, els més difosos motors de cerca o cercadors per contingut; i els metacercadors, que cerca en diversos motors alhora.



La diferència fonamental és que els índexs temàtics mantenen la seua base de dades "manualment" utilitzant empleats o internautes per a la inclusió d'adreces, en canvi els motors de cerca i els metacercadors empren un robot, és a dir, es valen d'un potent programa que recorre la Web recopilant i indizant tot text que troba, conformant així una enorme base de dades.

L'avantatge dels motors i metacercadors és la gran quantitat d'informació que arrepleguen i la constant actualització de les seues bases de dades. El desavantatge, és el difícil que resulta trobar el que es desitja si no es domina el llenguatge d'interrogació.

Els índexs temàtics s'estructuren per temes o categories principals que contenen subcategories. L'avantatge, és que és molt fàcil trobar la informació cercada (si aquesta es troba en la base de dades), descendint pels arbres temàtics (d'una categoria a una altra subcategoria), o usant paraules clau en els quadres de cerca existents en la pàgina principal o dins dels diferents nivells. 

El desavantatge consisteix que no sempre està actualitzada i les bases de dades són més xicotetes que les d'un motor de cerca. Una altra diferència interessant és que aquells índexs que a més ofereixen serveis (com a e-mail, publicitat, notícies, etc.) i que tenen el respatler d'entitats comercials, són coneguts com a portals.

-Què és el que es vol cercar?

Abans de començar qualsevol cerca és convenient posar en clar el que ens interessaria trobar en Internet, determinar clarament un objectiu.

Després traduir aquest objectiu a paraules claus o frases curtes que definisquen ben el tema (s´ha de tenir en compte la possible necessitat de traduir tot a l'anglès en cas que el cercador no permeta l'elecció de l'idioma). Cal tenir present també els sinònims de les paraules claus.

No cal desanimar-se si en el primer intent no trobem satisfactòriament el que cerquem, hi ha que intentar de diverses maneres i en diversos cercadors.

-Variables a tenir en compte en l'elecció de cercadors.
A través de diversos estudis s'ha tractat d'establir mesures típiques d'avaluació per a destriar què eina és la més encertada per a les necessitats específiques d'informació.

D'acord a l'estudi de Chu i Rosenthal (1996) aquestes mesures a investigar serien: composició dels índexs, s'estudia la cobertura i actualització; capacitat de cerca, prestacions dels cercadors (operadors booleans i de truncament, frases, refinament); execució de la recuperació d'informació, precisió, exhaustivitat i temps de resposta; i esforç de l'usuari, interfície del sistema.

Estudis posteriors (Gordon i Pathak, 1999) es van focalitzar en els paràmetres de precisió i exhaustivitat i van reflexionar sobre el concepte de "document rellevant" analitzant 7 motors. La conclusió a la qual van arribar estableix que l'ideal de cerca és la que troba un equilibri entre la precisió dels resultats i l'exhaustivitat dels mateixos, com també, que és l'interessat qui estableix si els documents recuperats són rellevants o no.

L'investigador Sherman (2000) va proposar una guia on recomana diferents cercadors segons el tipus d'informació a recuperar, un resum del llistat seria:

Si desitgem trobar...
Motor recomanat
Una amplia revisió sobre una matèria determinada
Looksmart
Una matèria determinada utilitzant una frase curta
Infoseek
Un tema emplenant paraules rares o desconegudes
AltaVista
Pàgines en un idioma determinat
AltaVista
Pàgines publicades en una data determinada
AltaVista
Un conjunt de documents i  després refinar la cerca
Infoseek
Documents sobre ciutats, companyies, etc.
Excite
Un directori amb enllaços de qualitat
About


No obstant açò, totes aquestes investigacions no determinen una metodologia acabada per a l'anàlisi dels cercadors per que es basen en criteris excessivament subjectius. Concloem que l'avaluació definitiva respon exclusivament de l'usuari. La rellevància, grau d'encert, pertinència dels documents recuperats dependrà del grau de coneixement de les prestacions (llenguatge d'interrogació, o estratègia de cerca) que posseeixen els diferents cercadors.



· Comença la cerca

La cerca pot fer-se a partir d'una paraula, la combinació de diverses paraules, una frase textual o un títol, o la combinació d'aquests elements.



· Com combine les paraules o frases?

Hi ha tres tipus d'operadors per a aquesta fi:

1. Booleans
2. Posicionals
3. D'exactitud o truncament

1. Booleans: és una cerca especialitzada a partir d'un sistema lògic desenvolupat pel matemàtic George Boole (1815-64) que consisteix en l'ús de tres expressions:

AND: mostra els enllaços que contenen els dos elements cercats. Alguns cercadors usen els símbols + o & (història AND argentina)

OR: el resultat de la cerca és molt més àmplia que l'anterior doncs porta enllaços amb un o un altre element, sol usar-se per a unir sinònims (automòbil OR car)

NOT: exclou una paraula, pot reemplaçar-se pels signes - o !. Cal anar amb compte doncs en alguns cercadors s'usa precedit pel AND, mentre que en uns altres no (Alta Vista: "va venir AND NOT roig", Northern Light: "library NOT university")



També poden usar-se els parèntesis per a realitzar cerques més complexes: "library AND NOT (university or school)"

2. Posicionals: mesuren les distàncies entre els termes que s'intenten localitzar.

NEAR: porta els registres que conté les dues paraules claus sempre que no superen els 80 caràcters de distància entre si.

FOLLOWED BY: les paraules han d'aparèixer en l'ordre en què van ser escrites (no és molt usat).

PHRASE: s'usen cometes per a obtenir la frase tal qual es va ingressar.

ADJ: porta les dues paraules, una seguida de l'altra, sense altres caràcters entre elles. Es pot escriure ADJ o usar un guió entre les paraules sense deixar espai.

3. D'exactitud o truncament: són signes que reemplacen a un caràcter o grup de caràcters, són molt útils quan es desconeix la manera correcta d'escriptura d'un terme.

SUBSTRINGS: és el signe que reemplaça a diversos caràcters al final de la paraula. Comunament s'usa l'asterisc (*) o el signe pesos ($) big* big, bigger, biggest.

COMPLET WORD: aquesta funció es troba per defecte en la majoria dels cercadors, solament en Lycos es pot agregar un punt (.) al final de la paraula per a aclarir que allí acaba.

-Ús de minúscules, majúscules i accents.
Com no tots els cercadors i índexs diferencien uns d'uns altres, els suggerim respectar les majúscules i els accents.

- Què puc fer amb el que vaig trobar?
Es pot imprimir fent ús de l'opció que ofereix el programa que opera Internet, es pot gravar en un disquet o com un arxiu en el disc rígid, o guardar en Favorits quedant guardat en un llistat dins del programa operador que permetrà l'accés ràpid a la pàgina seleccionada.

- Cercadors especialitzats
Són els cercadors que es limiten a un tema en concret, arrepleguen tot sobre el que d'aqueix tema existeix en la xarxa.

En aquesta categoria es troben els directoris acadèmics temàtics, generats per universitats, biblioteques o centres d'investigació, la característica principal de la qual és l'alta qualitat en els links seleccionats (per exemple www.uces.edu.ar/campus/biblioteca/listado.php posseeix links relacionats amb les carreres dictades en la universitat).

Existeixen els anomenats vorals (nom que deriva de la contracció de les paraules angleses vertical portal), aquests llocs es focalitzen en un tema, tipus de recurs o regió geogràfica (per exemple www.achoo.com és un lloc dedicat a metges, www.vortalexperts.com compila vorals dedicats a educació, negocis, art, salut, medicina, govern, història, medi ambient, etc.).

CERCADORS
1.ABOUT

Directori temàtic ordenat per categories, els continguts són menors doncs són persones els qui han compilat els llocs. A part de les categories té un quadre de cerques que accepta l'ús de cometes per a les frases i els símbols + i - per a la inclusió o exclusió de termes.

2. ALL THE WEB
Com qualsevol motor de cerca, en la seua pàgina principal es troba el quadre d'escriptura. Aquí mateix es poden usar:

· Operadors booleans: AND, OR, AND NOT i RANK, aquest últim significa "preferiblement inclou"

· Frases: amb l'ús de cometes.

· Inclusió o exclusió de paraules: amb els signes + i -.
· Keywords: aquests prefixos serveixen per a especificar la funció de la paraula ingressada: site: cerca el lloc escrit, url: situa la paraula en alguna part del url, link: rastreja llocs que continguen el link ingressat, tittle: cerca per títol de la pàgina, language: per idioma.

3. ALTAVISTA
És un motor de cerca que conté milions de pàgines Web actualitzades constantment per un robot.

Les cerques poden fer-se usant el llenguatge natural ja que és capaç d'interpretar els espais i signes entre les paraules, a més permet l'ús d'operadors per a refinar la cerca.

· Inclusió o exclusió de paraules: són els signes + o - anteposats a les paraules que es vulga incloure o excloure respectivament del resultat.

· Frase: es tanca entre cometes el que es desitja cercar exactament com va ser ingressat.

· Ús de majúscules: convé l'ús de minúscules. Si s'ingressa california, portarà com a resultat: Califòrnia, california i CALIFÒRNIA, mentre que si es tipea Califòrnia cercarà únicament els registres que continguen la paraula Califòrnia.

· Truncament: permet l'ús de l'asterisc (*) per a truncar paraules.



·Llenguatge: Alta Vista ofereix un menú desplegable amb idiomes.

· Funcions: per a cercar més específicament, es pot anteposar a la paraula cercada la funció o posició que la mateixa haurà d'exercir dins del registre:

title: text la/s paraula/s o frase ha de figurar únicament en el títol.

url: text la/s paraula/s ha d'aparèixer en el url.
link:text Alta Vista haurà de trobar aquelles pàgines que continguen links amb el text ingressat image: nom porta aquelles pàgines amb imatges els noms de les quals coincidisquen amb el requerit.

· Proximitat: des de la cerca avançada existeix l'operador NEAR, que pot reemplaçar-se pel signe.

4. DOGPILE
Metacercador que presenta en un pàgina inicial un breu directori i un quadre d'escriptura per a incloure la cerca. Permet l'ús dels operadors booleans com els seus símbols (AND/+, NOT/-, OR). Sota aquest quadre es troba ADVANCED SEARCH, on novament apareixen els operadors booleans i la llista de cercadors a usar. Els resultats es presenten agrupats pels cercadors.

5. EXCITE

Índex que conté bases sobre pàgines Web, notícies, mapes, pàgines grogues, servei meteorològic, adreces de correu electrònic, etc. d'actualització constant.

El seu sistema de cerca és simple doncs ofereix un quadre a l'inici de la pàgina principal que accepta certs operadors:

· Inclusió o exclusió de paraules: s'opera amb els ja explicats signes + i -.

· Operadors booleans: AND, OR i AND NOT són usats solos o combinats amb parèntesis per a realitzar cerques complexes.

6. GOOGLE
Un altre difós motor de cerca des de la pàgina principal de la qual es troba el quadre de cerca bàsica. Per defecte usa l'operador AND entre les paraules ingressades, també permet:

· Inclusió o exclusió de paraules: usant els signes + o -.

· Frases: usant les cometes

· Sinònims i plurals: Google cerca les paraules de la manera en què van ser escrites, convé incloure en la mateixa cerca els sinònims o plurals.

El lloc ofereix cerques per imatges, per directori o notícies. També compta amb ADVANCED SEARCH on es repeteixen les opcions de cerca abans descrites, ara ordenades i amb explicacions. Presenta certes opcions útils tals com cercar en un tipus de format determinat, que les paraules siguen trobades en el títol de la pàgina, URL, links o en el text, diferents idiomes, etc.

7. INFOSEEK
És un altre índex ara conegut com Go.com, de constant actualització permet realitzar cerques per categories o usar el quadre de cerca, com utilitza la base de GOOGLE accepta els mateixos paràmetres que aquest motor.

8. LOOKSMART
Pàgina que presenta un quadre de cerca per a paraules claus i una petita llista de tòpics per a la cerca per categories. No reconeix els operadors booleandos OR o NOT però cerca automàticament amb el AND.

9. LYCOS
Com en els cercadors anteriors, la base de Lycos està armada gràcies a un robot informàtic que la manté actualitzada permanentment i l'ordena per categories. Es pot cercar des del quadre en blanc que encapçala la pàgina.

· Limitador: agregant un punt al final d'una p

· Inclusió o exclusió de paraules: usant els signes + i -
· Frases: tancades entre cometesaraula, Lycos entén que allí acaba, i no la cercarà com a cadena de caràcters. Es trunca amb el signe pesos ($).

10. METACRAWLER
Metacercador que presenta un directori ordenat per categories, en el quadre de cerca es poden usar els operadors AND/+, NOT/- i OR.

I finalment, com aquestes pàgines hi ha moltes més, com gruppo, terra, msn,...

OPINIÓ PERSONAL

En la meua opinió el tenir disponibilitat de tots els buscadors que hi ha a internet és tot un privilegi. Referent a google, a mi personalment m´agrada molt doncs que ofereix solucions d'indiscutible competència i que damunt són gratuïtes.



En aquesta opinió disseccionaré els seus serveis, que els considere pràctics, fàcils, útils, interessants i divertits.

Google ha sabut entendre les necessitats d'informació de les persones, combinar-les amb l'aprofitament de les noves tecnologies i fer que aquestes dades siguen accessibles. Sempre ha sabut i sap avançar i créixer no cessant a llançar productes nous carregats d'interessants funcions.۝•º°"˜ GOOGLE NEWS ARXIVE.

De sempre, des de 1995, que va ser quan google va començar la seua marxa, oferia la possibilitat de cercar notícies de milers de mitjans de comunicació.
Però des de setembre de l'any passat, 2006, el servei google news arxive ofereix la possibilitat de localitzar informació de diverses dècades d'antiguitat.

Açò ha sigut possible gràcies a que google a tire un acord escrit de diversos mitjans de comunicació com la BBC entre uns altres que posseeixen una hemeroteca que li l'han posat a la disposició del cercador.






































































SÍNTESI TEMA 9



TEMA 9: LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ A LA SOCIETAT DIGITAL. 

1.CARACTERÍSTIQUES DE LA SOCIETAT TIC.

⬱Gran presència dels "mass media" i de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), amb els seus llenguatges audiovisuals en tots els àmbits de la societat: oci, llar, món laboral.

􀂾Gran quantitat d'informació al nostre abast.Cada vegada ens resulta més fàcil accedir a tot tipus d'informació però precisament l'abundància de dades que tenim, ens fa difícil seleccionar en cada cas la informació més desitjada.

􀂾Continus avanços científics i tecnològics en tots els camps del saber, especialment en bioengenyeria, enginyeria genètica, noves tecnologies. El coneixement es va renovant veloçment.

􀂾La fi de l'era industrial.La major part de la població activa dels països en els quals s'ha consolidat la "societat de la informació" treballa en el sector serveis, i gairebé sempre amb una forta dependència de les TIC per a realitzar el seu treball.

􀂾Llibertat de moviment.La "societat de la informació", sustentada per la voluntat de globalització econòmica i cultural, porta amb si una creixent llibertat de moviment.

􀂾Nous entorns laborals.Les noves tecnologies revolucionen l'organització dels entorns laborals i obren grans possibilitats al tele-treball.

2. QUÈ SÓN LES TIC?

Conjunt de processos i productes derivats de les eines(maquinari i programari), suports i canals de comunicació, relacionats amb l'emmagatzematge, processament i transmissió digitalitzada de la informació.

3. CARACTERÍSTIQUES DE LES TIC

⥈Inmaterialitat
􀂾Deslocalització
􀂾Interactivitat
􀂾Instantaneitat
􀂾Reproducció ilimitada
􀂾No linealitat (hiperenllaços)
􀂾Interconexió
􀂾Diversitat/ Multiformat (text, imatge, so)

4. APORTACIONS DE LES TIC

􀂾Fàcil accés a tot tipus d'informació,sobre qualsevol tema i en qualsevol format. La informació és la matèria primera que necessitem per a crear coneixements.

􀂾Instruments per a tot tipus de procés de dades. Els sistemes informàtics, integrats per ordinadors, perifèrics i programes, ens permeten realitzar qualsevol tipus de procés de dades de manera ràpida i fiable.

􀂾Canals de comunicació immediata, sincrònica i asíncrona, per a difondre informació i contactar amb qualsevol persona o institució del món mitjançant l'edició i difusió de la informació.

􀂾Emmagatzematge de grans quantitats d'informació en petits suports de fàcil transport.

􀂾Automatització de tasques,mitjançant la programació de les activitats que volem que realitzin els ordinadors.

􀂾Interactivitat.Els ordinadors ens permeten “dialogar” amb programes de gestió etc.

􀂾Homogeneïtzació dels codis emprats per al registre de la informació mitjançant la digitalització de tot tipus d'informació.

􀂾Instrument cognitiu que potencia les nostres capacitats mentals i permet el desenvolupament de noves maneres de pensar.

5. LIMITACIONS DE LES TIC

􀂾Problemes tècnics: incompatibilitats entre diversos tipus d'ordinador i sistemes operatius.

􀂾Falta de formació:la necessitat d'uns coneixements teòrics i pràctics que totes les persones han d'aprendre, la necessitat d'aptitud si actituds favorables.

􀂾Problemes de seguretat. Circumstàncies com el risc que es produeixin accessos no autoritzats als ordinadors de les empreses que estan connectats a Internet i el possible robatori dels codis de les targetes de crèdit al comprar en les botigues virtuals.

􀂾Barreres econòmiques. A pesar del progressiu abaratament dels equips i programes informàtics, el seu preu encara resulta prohibitiu per a moltes famílies.

􀂾Barreres culturals.L'idioma dominant, l'anglès, en el qual vénen moltes referències i informacións d’Internet etc.

QUESTIONS PER A L´EXAMEN

♬ Descriu les diferents característiques de la societat TIC.

♬ Què són les TIC?

♬ Quals són les limitacions de les TIC?

ENLLAÇOS D´INTERÈS:


Aquest enllaç és una pàgina que d´un pedagog sobre les tic i les diferents aportacions que fa a la societat actual, els diferents mons al que es pot actuar referint-se als intruments, canals,.. que hi ha. Ens diu que Internet és la porta que obri la nova era i ens desenvolupa i enriquesc la nostra personalitat i vida.

Per altra banda, també ens parla dels problemes tècnics que podem tenir, la falta de formació, els diferents problemes de seguretat, les barreres econòmiques i culturals que podem trobar en aquesta àrea.

Crec que com tot en aquesta vida té la seua part positiva i la negativa, aleshores hem de tenir en compte els avantatges i disavantages que podem trobar amb les tecnologies i valorar-la en funció del que volem aconseguir. Tot allò que es fa per a aprendre està ben fet però quan és per a fer mal o utilitzar d´una forma inadequada algunes pàgines d´internet deuria penalitzar-se més durament.


En aquest article es pretén dar a conèixer els aspectes positius i negatius sobre l´ús o abús de las TICs en els diferents àmbits al mateix temps que reflexionem e incitem a plantejar-se, des d´una visió de futur, cóm abordar els nous desafiaments i reptes des d´una intervenció educativa adequada.

OPINIÓ PERSONAL

Pense que ens trobem en un període de canvi, per la inmediatesa i profunditat de las transformacions que està ocorrent a la nostra societat amb aquest tema, els quals són tangibles en el ciutadà i en la societat de hui dia. Les estructures e institucions actuals és debaten entre l´adaptació al canvi, la transformació o la desaparició.

Per altra banda, hauria de constituir-se com un nou i imprescindible humanisme pedagògic dels xiquets i xiquetes de la nostra època, que puc i ha de contribuir al procés de rehumanizació del ciutadà digital.

Finalment, dir que tots junts podem reeducar a la societat al canvi digital per a la millora d´aquesta i ver les tecnologies des d´un punt de vista de aprenentatge i comunicació.

CONCLUSIONS:

Aspectes positius:

- Avanços per a la societat i la humanitat.


- Gran quantitat d´informació.


- Llibertat de moviment.


- Fi de l´era industrial.


- Fàcil accés a tot tipus d´informació.


- Instruments per a tot tipus de procés de dades.


- Interactivitat, homogeneització,..

Aspectes negatius:

- Problemes tècnics.


- Barreres econòmiques i culturals.


- Falta de formació.


- Problemes de seguretat.




dimecres, 21 de març del 2012

SÍNTESI TEMA 8



TEMA 8: ORGANITZACIÓ DELS RECURSOS TIC EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA

1. JUSTIFICACIÓ D´UN PROJECTE TIC.

- AULES DIGITALS: perquè hi ha virtualitats tecnològiques i per la seua finalitat.

- AULES VIRTUALS: tot el que fa en el món real es fa virtual.

􀂾Impulsar el desenvolupament d'un espai virtual de comunicació en el qual tingui cabuda tota la comunitat educativa.

􀂾Potenciar l'ús de lesTIC com recurs personal del professorat i pera la gestió administrativa (perquè potencia l´ús de les TIC).

􀂾Desenvolupar un model d'avaluació que permet conèixer el grau d'utilització de les TIC i la seva incidència en el procés educatiu ( com una eina del centre)

􀂾Integrar la utilització de les TIC en el procés d'ensenyament-aprenentatge en les diferents àrees del curriculum (justificar la creació d´un aula digital).

2. DISSENY D´AULES DIGITALS. 

􀂾Aules virtuals: S’ha desenvolupat amb la Plataforma Moodle un col.legi virtual on els alumnes entrena les seues“aules”pera realitzar tasques tant en el centre com des de la seva casa o punts d’accés a Internet. (independent)

Com s´organitzarien els recursos en un aula digital:

􀂾Es disposa d’un cablejat de xarxa i un punt Wifi que donen servei a totes les dependències.
2 armaris mòbils ambTV, dvd i video.

􀂾Espai amb PD interactiva.:2 Aules de sisé de primaria,1 Biblioteca escolar,1 Aula d’usos Múltiples,1 Aula TIC fixa.

􀂾Aules d’infantil i Primaria. 1 ordinador amb Internet, 1 videoprojector fixe, 1 pissarra de proyecció, conexión amb impressora en xarxa.

3. MODELS I ESTRATÈGIES DIDÀCTIQUES

􀂾Suport, reforç, complement i ampliació de les exposicions del professor.

􀂾Realització de tasques on-line des de diverses plataformes. Exemple: tots des d´una casa donem la classe des del campus virtual.


􀂾Reforçen la realització d'activitats de lecto-escriptura.

􀂾Presentació de treballs i Unitats Didàctiques.

QÜESTIONS PER A EXAMEN: 


1. La justificació de perquè fer un projecte TIC.
2. Diferència entre aula digital i aula virtual.
3. Quins models i estratègies didàctiques s´han d´emprar?

http://www.logiva.es/

Aquesta pàgina m´ha pareguda molt interessant, ja que tracta sobre els recursos que es poden utilitzar amb els xiquets tant d´infantil com de primària. És un blog d´una professora on posa diferents formas de motivar al alumnat a travès de cançons sobre diverses temas, assignaturas per a fer de manera interactiva i aprendre més, animar a llegir,...Hi ha absolutament de tot, m´ha agradat molt i crec que em dona molts idees per al dia de demà.

http://www.elcorreo.com/agencias/20120315/mas-actualidad/sociedad/profesores-emplea-tic-principalmente-falta_201203151345.html

Aquest es un article que parla de la falta de formació de quasi la meitat de professors respecte a les noves tecnologies, per diverses motius com potser l´edat, la por, la metodologia,...

Pense que hi ha que motivar al professorat i fer-les ver que es una eina divertida tant per a ells com per al alumnat, i més avui dia, i que tampoc hi ha que ser informàtics i estudiar la màquinaria d´un ordenador. Simplement, és aprendre en primer lloc les coses bàsiques i investigar un poquet a internet per a poder fer jocs i ensenyar altres formes d´aprenenentatge diferent, per a eixir un poc de l´índex d´un llibre.

OPINIÓ PERSONAL

És interessant incluir alguns recurs tic en primària ja que són interessants i especialment útils. Però també és important ser selectiu en els recursos que anem a escollir, jo recomanaria incluir recursos concrets per poder analitzar-los, valorar les seues característiques i la seua utilitat,i a més a més, proposar idees de com deuria ser tot bo recurs educatiu TIC.
És un repte interessant, doncs en les aules no sols es necessiten recursos accessibles sinó que a més siguen fàcils d´utilitzar e integrar en la pràctica educativa diaria.

CONCLUSIONS
Les conclusions que he triat d´aquest tema han sigut les següents:

- Impulsar el desenvolupament d´un espai virtual.
- Potenciar l´ús de les TIC.
- Desenvolupar un model d´avaluació.
- Integrar les TIC en les diferents àrees del currículum.
- Tenir en compte el disseny de les aules digitals.
- Reforçar en les diferents estratègies didàctiques.






SÍNTESI TEMA 7


TEMA 7: PROFESSORAT I ÀMBIT TECNOLÒGIC

1. EXPOSICIÓ DEL PROFESSOR RECOLZAT EN TECNOLOGIES.

⇝El professorat utilitza l'ordinador i un projecte per a millorar l'explicació.

⇝S'empren recursos (presentacions, simulacions virtuals, continguts multimèdia), que pot haver preparat el propi professor o han estat elaborats per tercers (editorials, altres professionals)

2. INICIACIÓ A LA INFORMÀTICA

Inconvenients
Aquests coneixements són necessaris però no suficients per a fer un ús reflexiu i “estratègic” de les tecnologies per a arribar als propis objectius d'aprenentatge i comunicació

Avantatges
Es desenvolupen coneixements bàsics necessaris per a poder utilitzar les tecnologies

3.TREBALL MITJANÇANT PROGRAMES EDUCATIUS.
Aquesta modalitat consisteix en la utilització de programes, habitualment elaborats per uns altres, algunes vegades és el propi professor qui els construeix.

D'aquesta forma sol garantir-se major proximitat als objectius curriculars que estan treballant i a les necessitats educatives de cada alumne.

En els programes educatius l'habitual és que proposin exercicis en els quals s'ha de trobar la resposta correcta

D'aquesta forma l'ordinador pot aportar un aspecte atractiu i pot resultar motivador.

La tasca que se sol demanar no és molt diferent a les quals es realitzen en paper i llapis.

4. APRENENTATGE PER INVESTIGACIÓ

Per la seva pròpia essència, es tracta de fomentar l'aprenentatge actiu i el més autònom possible per part de l'alumnat, que es veu confrontant a prendre decisions al voltant del seu aprenentatge.

El professor se situa en el paper d'orientador, guia, mediador.

La possibilitat de triar entre diferents opcions d'aprenentatge permet convertir el procés de treball en objecte d'aprenentatge.

El component cooperatiu permet l'intercanvi de les diverses opinions

POSSIBLES PREGUNTES D´EXÀMEN:

1. Explica qual és l´exposició del professor en les tecnologies.

2. Iniciació a la informàtica.


3. Treball mitjançant programes educatius.


4. Qual és l´aprenentatge per investigació?

divendres, 16 de març del 2012

SÍNTESI TEMA 6



TEMA 6: EL PROCÉS D´INTEGRACIÓ I ÚS PEDAGÒGIC DE LES TIC EN CENTRES EDUCATIUS. ESTUDI DE CASOS.

1. APORTACIONS DE LES TIC ALS CENTRES ESCOLARS.

⇎Innovacions en l’àmbit de l'organització escolar del centre.

⇎Innovacions en l’àmbit de l'ensenyament a l'aula.

⇎Innovacions en l’àmbit de l'aprenentatge de l'alumnat.



⇎Innovacions en l’àmbit profesional docent amb la aparició de les TIC.

2.INVESTIGACIONS SOBRE LES TIC EN CENTRES ESCOLARS.

✱ Estudis sobre indicadors quantitatius. 


✱ Estudis sobre els efectes dels ordinadors en el rendiment i aprenentatge de l'alumnat. 

✱ Estudis sobre les perspectives, opinions i actituds dels agents educatius externs. 

✱ Estudis sobre les pràctiques d'ús dels ordinadors en els centres i aules desenvolupats en contextos reals. Es pràctica l'estudi de casos. 

3. PROJECTE MEDUSA. 

✰El Projecte Medusa representa, en conseqüència, un macroprojecte governamental dirigit al desenvolupament de les infraestructures de telecomunicació que connectin entre si als centres, a la dotació de recursos informàtics bàsics, a la formació del professorat en l'ús dels mateixos; a la qualificació de l'alumnat com usuari intel·ligent de les noves tecnologies. 

✰El «Projecte Medusa» va sorgir de dues iniciatives institucionals amb les quals es pretén orientar el desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries. 

✰4 centres d'educació Infantil, Primària i Secundària cursos 2006-2008. Illa de Tenerife. 

3.1. OBJECTIUS DE LA INVESTIGACIÓ. 

✽ Identificar els canvis i innovacions generats per l'ús pedagògic de les noves tecnologies. 

✽ Explorar els processos d'aprenentatge de l'alumnat que ocorren en situacions d'ensenyament recolzades en l'ús d'ordinadors. 

✽ Analitzar la situació d'implementació del projecte Medusa en els centres educatius. 

4. RESULTATS. 

- Les TIC i l'organització escolar del centre. 

- Les TIC i la pràctica d’ensenyamenten l’aula 

- Les TIC i l’aprenentatgede l’alumnat. 

- Les TIC i el desenvolupament professional del professorat.

POSSIBLES PREGUNTES EXAMEN:


✽ Aportacions de les tic en centres escolar


✽ Investigacions sobre les TIC en centres escolar


✽ Qué es el projecte medusa?


✽Quins son els objectius del projecte medusa?Comenta els resultats que se han obtingut al projecte medusa

QUINTA SESSIÓ D´EXPOSICIONS

DOCENT TRADICIONAL VS DOCENT TIC

El procés de canvi del perfil del docent tradicional cap a un perfil docent basat en competències, conduirà a aconseguir transformacions que afavorisques la seua vinculació amb la societat, amb responsabilitat ètica, pertinència i eficàcia. En aquest sentit, es pot aconseguir la transformació en la formació intel·lectural, la qual pot aconseguir-se en promoure les competències intel·lectuals en un component investigador, que tracte d´ajudar als estudian al fet que situen les escoles, el currículum i la pedagogia en els seus contexts socio-històrics. Així mateix, aquesta transformacio ha de posar l´accent en la construcció del coneiximent escolar i de l´estructura de l´escola, de maner que els estudiants desenvolupen les capacitat necessàries per dur a terme investigacions sobre el seu propi treball.








ELS PARES NO S´ADAPTEN A LES TIC

En els àmbits educatius els pares actuen como a referència primera dels seus fills, ja que ensenyen, eduquen i indueixen a jocs i a altres activitats educatives.

Els xiquets d´avui són natius digitals. I per tant, els pares que són d´altra època tenen un desconeixement d´aquesta eina en la que s´apropen amb temor, lentitud i dificultad.

S´ha d´aprofitar les possibilitats de les TIC als pares a través d´una formació personal, i també, proporcionar als seus fills respostes eficaces i pertinents.





ROMERO, JESSICA
RUIZ, LAURA


LA PISSARA DIGITAL: UNA EXPERIÈNCIA INNOVADORA A L´AULA.

La Pissarra Interactiva, també denominada Pissarra Digital Interactiva (PDI) consisteix en un ordinador connectat a un video-projector, que projecta la imatge de la pantalla sobre una superfície, des de la qual es pot controlar l'ordinador, fer anotacions manuscrites sobre qualsevol imatge projectada, així com guardar-les, imprimir-les, enviar-les per correu electrònic i exportar-les a diversos formats.











NAVARRO, DAVINIA
PICÓ, ROCIO 

LES TIC A L´AULA

El que volem els nostres companyes es conéixer les opinions dels mestres de primària per a fer un petit estudio.
També conéixer les opinions dels de secundària.
Per altra banda, contrastar les opinions.
I finalment, tindre una visió el més aproximada possible a la realitat.






MEDINA, JESÚS
PÉREZ, FRANCISCO

L´ARC I LES SEUES UTILITATS

L’ARC (Aplicació de Recobriment Curricular) es tracta d’un recull de propostes d’activitats, recursos i seqüències didàctiques, que enllacen directament amb el currículum de les àrees de matemàtiques, llengües, ciències naturals, ciències socials i tecnologia i que cobreixen totes les etapes educatives, des de l’educació infantil fins al batxillerat.
Som conscients que queda molt de camí per fern en millorar la funcionalitat de l´aplicació, però la posada en marxa de l´ARC creiem que pot ser una eina eficient per donar suport a mestres i que el marc que ens ofereix ens pot donar molta agilitat a l’hora de difondre o compartir propostes d’activitats a classe.